huis openbaar => onderhands

bear
Topic Starter

huis openbaar => onderhands

#1 , 29 nov 2007 10:20

Op de eerste zitdag was ik de enige bieder in de verkoop van een huis.
De notaris stelde voor om eventueel tussen de eerste en tweede zitdag een bod te doen om de tweede zitdag te vermijden.

We hebben met de verkoper overlegd en zijn prijs, voorschot en termijn overeengekomen. Om tot die overeenkomst te komen hebben we afgesproken om dit pand volledig terug te trekken uit de openbare verkoop (waar ik de kosten voor betaal) en dit pand vervolgens onderhands (10% RR + aktekosten) te kopen.
De notaris van de verkoper doet hier echter moeilijk over en zegt dat de registratie van 13% blijft gelden. Volgens mij klopt dit niet en dienen enkel de werkelijk gemaakte kosten van de inhouding vergoed te worden.
Bovendien zegt de notaris dat deze regeling nadelig zou zijn voor de verkoper. Dit begrijp ik al totaal niet. Het is volgens mij enkel nadelig voor de notaris zelf die aan een "onderhands tarief" moet werken.

Klopt dit ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bear
Topic Starter

#2 , 30 nov 2007 08:47

Bij navraag blijkt dat deze werkwijze zoals hierboven beschreven is wel degelijk een optie is.
De notaris van de verkoper heeft echter het recht om deze mogelijkheid niet toe te laten wat bij ons het geval is.
Hierdoor steekt meneer de notaris, aanrijdend in zijn dikke mercedes, 3600 euro extra op.

Verkoper en koper waren eens over de regeling, maar we werden gegijzeld door de notaris. Mijn notaris zegt dat de regeling die we voorstellen toegepast wordt op zijn kantoor, maar dat we geen verhaal hebben tegen deze weigering.

We zijn samen tot een regeling gekomen over deze extra kosten, maar zijn volgens ons unfair behandeld door de notaris.

j.demoor

#3 , 30 nov 2007 12:27

“94.Het openbaar te koop stellen is nog maar een voorstel tot contracteren...Zelfs na de toewijzing door de openbare ambtenaar blijft de verkoper vrij,het contract te weigeren...“(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Gent Standaard 1971,p.55-56).

De verkoper dient dan wel de ermee belaste notaris te vergoeden voor diens kosten.Er zijn geen registratierechten verschuldigd op een onbestaande koop.

“Art.44.Het recht bedraagt 10 ten honderd voor de verkoop...van eigendom...van onroerende goederen...”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Kopen”