Appartement gekocht, huurders willen er niet uit

tommo987
Topic Starter

Appartement gekocht, huurders willen er niet uit

#1 , 06 jun 2013 00:37

Hoi,

Graag had ik de situatie van mijn mama even uitgelegd:
Ze heeft een appartement gekocht, waarvoor in april de verkoopovereenkomst is getekend.

Op dit moment zit de ex-schoonzus als huurder in het appartement.
Zelf heeft ze een huurovereenkomst getekend in december 2012, terwijl het appartement reeds te koop stond.

Het gaat hier om een modelcontract van een negenjarige huurovereenkomst.
Zelf denk ik niet dat deze geregistreerd is.

Eind augustus wordt de akte verleden en de voorschot is ondertussen betaald.
Nu belde plotseling onze makelaar met de vraag als de akte niet eerder verleden mocht worden, namelijk eind juni.
Dit kwam beter uit voor de verkoper en zelf hadden we zo ook nog recht op 2 maanden huur.

Gelukkig heeft mijn mama hier bedenktijd op gevraagd, daar ze haar gezond verstand gebruikte. Waarom zou haar dat beter uitkomen? Zo verliest ze toch zelf 2 x de huur?

Nu zijn we via via te weten gekomen dat de huurder niet van plan is het appartement uit te gaan op 1 september. Dit verklaart uiteraard waarom het de verkoper beter uitkwam de akte eerder te laden verlijden.

Zelf heeft ze ook al de vooropzeg gedaan voor de huur van de huidige woonst. Vanaf 1 oktober zou ze dus zeker in de nieuwe woning terecht moeten kunnen.

Nu zou ik graag willen weten wat we het best doen in deze situatie?
Voorlopig is enkel het voorschot betaald.

Wat zijn onze rechten? Kan de huurder ( 3 kinderen, alleenstaand) zomaar blijven zitten?

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 jun 2013 06:58

Uw moeder kan pas opzeggen voor eigen bewoning op het moment dat de akte verleden is. Indien het contract niet geregistreerd is, kan ze in de eerste 3 maanden na de akte een opzeg geven van 3 maanden hiervoor, anders is het een opzeg van 6 maanden. Opzeg start altijd de 1 van de maand na ontvangst van de opzeg.
Als de akte wordt verleden eind juni, en de opzeg (aangetekend versturen!) bereikt de huurder voor 1 juli, dan kan uw moeder er ten vroegste 1 oktober in. Opzeg bij huurder op 1 juli of later, dan is de woning ten vroegste 1 november vrij. Als het contract wel geregistreerd is (wat een slimme huurder ondertussen al gedaan heeft), dan schuift dit telkens 3 maanden op, en wordt dit respectievelijk 1 januari of 1 februari 2014.
Voor augustus kan u dezelfde berekening maken.
Kijk dus zeker na of het contract niet geregistreerd is. Doe dit op dezelfde dag als de akte, en verstuur dan de opzegbrief.

Reclame

Terug naar “Kopen”