Twist over bomen buurman

Jeffshenko
Topic Starter

Twist over bomen buurman

#1 , 02 jun 2013 18:44

Beste, ik zit met enkele vragen ivm de bomen in de tuin van mijn buurman. Het is zo dat mijn buurman achter mij woont ( achter mijn tuin) en hij in zijn tuin enkele hoge bomen heeft staan. Mijn achtertuin is zuidgericht maar door de hoge bomen die bij hem staan, ligt mijn tuin bijna continu in de schaduw. Ik heb het huis gekocht een jaar geleden, toen de bomen bij hem er uiteraard al stonden dus op zich wist ik voor de koop al de situatie in de tuin. Vraag is nu of dat ik op juridische basis iets kan ondernemen om hem zijn bomen te laten snoeien ? Ps: sommige ervan staan op minder dan 5 meter van de grens van zijn stuk grond, ik vermoed dat op dat vlak ook enkele regels zijn ? Alvast bedankt voor jullie input !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rica

#2 , 02 jun 2013 19:17

In principe mogen er geen overhangende takken zijn van bomen van uw buurman over uw eigendom en moeten hoogstammen op minimum 2 meter van de eigendomsgrens staan. Indien hoogstammen meer dan 30 jaar op minder dan 2 meter van de eigendomsgrens staan is de toestand in feite verjaard. Maar u zegt dat de bomen op minder dan 5 meter van de grens staan. 5 meter of minder mag. Als er voor een hoogstam minimum 2 meter afstand is vrees ik dat de zaak juridisch ok is en dat u alleen beroep kan doen op de goodwill van uw buurman om de bomen te snoeien/rooien. En zoals u zelf zegt was de toestand u bekend toen u uw woning kocht. Overhangende takken kan u uiteraard steeds vragen te snoeien.

Turaki

#3 , 03 jun 2013 10:10

U zou zich kunnen baseren op overmatige burenhinder (art 544 BW), maar zoals u zelf al aanhaalde, u kende de situatie, en zou een rechter dit kunnen gebruiken om uw vraag af te wijzen. Langs de andere kant, de rechter kan u hier ook in volgen, en uw buurman opleggen de bomen te rooien.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jun 2013 13:02

Over hoeveel bomen spreken we hier? Het zou wel eens een bos kunnen zijn.

Terug naar “Kopen”