Beste forumleden,
ik zat met de volgende vraag omtrent het kopen van een huis via de vrederechter. Het betreft volgende situatie:
"Ik heb samen met mijn vriendin de mogelijkheid om het huis te kopen dat toebehoorde aan de grootvader van mijn vriendin. Helaas is hij een tweetal jaar geleden gestorven, waardoor het huis toebehoort aan de rechtmatige erfgenamen (dochters en zonen). Een van die kinderen is mijn schoonmoeder. Zij is tevens wettelijk voogd van 1 van de andere overblijvende kinderen, die geestelijk gehandicapt is. Doordat deze laatste verlengd minderjarig is, moet de verkoop van het huis via de vrederechter gaan. Alle betrokken partijen hebben nu 2 jaar gewacht met de verkoop van het huis omwille van praktische redenen. Nu zijn ze echter allen akkoord dat ik het huis samen met mijn vriendin koop (we hebben nog tot volgend jaar in mei uitstel gekregen doordat we nog maar beiden een jaar aan het werken zijn). Ook zijn alle partijen het met elkaar eens om het huis aan de minimumprijs te verkopen omdat het dan in de familie blijft." Nu vroeg ik me een aantal zaken af in deze omstandigheden:
- de vrederechter moet een beëdigd schatter aanstellen om het huis te schatten. Hoe gaat dit in zijn werk? Hoe lang duurt het vooraleer de schatting volledig is, met andere woorden, kan de familie nu al naar de vrederechter stappen om de schatter een prijs op het huis te laten plakken (zodat we nu al zeker zijn dat het huis binnen ons budget ligt en op tijd naar de bank kunnen stappen voor een lening etc.), maar de effectieve verkoop van het huis uit te stellen tot mei volgend jaar?
- indien alle partijen akkoord zijn met de minimum prijs voor het huis, zal dit dan ook door de vrederechter aanvaard worden? Of welke schatting geeft de schatter aan de vrederechter, is dit de gedwongen verkoopprijs, een gemiddelde prijs,...?
- in welke mate moet de vrederechter de prijs van de schatter volgen? Kan de vrederechter, aangezien alle partijen toch akkoord gaan met een minimale verkoopprijs (hoe lager de prijs, hoe beter voor ons natuurlijk), afzien van de schatting van de schatter wanneer die te hoog is voor ons, en zelf op zoek gaan met alle partijen naar een bevredigende prijs?
Alvast bedankt voor de antwoorden!!
Groetjes