Notaris kosten

brittjevdv
Topic Starter

Notaris kosten

#1 , 26 apr 2013 10:02

Goeiemorgen,
ik moet wat opzoekwerk uitvoeren voor vrienden van mij maar het internet staat 'overvol'.. dus mss kan ik langs deze weg een antwoord krijgen.
De situatie is als volgend:
Persoon A + B hebben samenen een huis gekocht. Nu wilt persoon A persoon B uitkopen.. maar wat blijkt - de kosten voor bij de notaris bedragen € 14 000 om de B te laten schrappen.
Is het een probleem om de notaris akte te laten bestaan op beide namen MAAR A gaat op zijn eentje een lening aan en B gaat verhuizen ?
Is het een probleem dat B verhuist en zijn de adres wijzigt ? of doen ze hier aan fraude ?

Alvast bedankt,
B

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 26 apr 2013 10:13

het één heeft niets te maken met het andere.
Dat B verhuist en zijn adres wijzigt en A gaat op zijn/haar eentje de lening aan: dat kan perfect. Dat wil dan enkel zeggen dat B ergens anders woont, dat hij/zij samen met A een huis bezit, dat A op z'n eentje afbetaalt. Vermits de eigendomsakte nog steeds op beider namen staat.
Zou enorm in het nadeel van A zijn: want dan bezit B iets waar hij/zij geen euro voor afbetaalt.

duma

#3 , 26 apr 2013 16:16

Hoe komen ze in godsnaam aan 14000 euro? Mijn ex heeft mij ook uitgekocht, maar daar waren absoluut geen dergelijke bedragen mee gemoeid ...

Reclame

moonlady

#4 , 26 apr 2013 17:18

indien je de woning terugkocht met openbare verkoop dan zal het bedrag zo hoog oplopen. dan betaal je al gauw 14000€ verkoopkosten huis en dan nog eens 2% registratiekosten. maar indien je uw huis terugkocht met preferentiële toewijzing dan betaal je volgens mij enkel 250€ bij de bank om de handlichting van de lening te betalen, 2% registratiekosten en dan beschrijfkosten bij de notaris. wanneer je de woning openbaar laat verkopen en het daar zelf terugkoopt, dien je gans het bedrag van de woning op tafel te leggen. geld wordt dan bij notaris op een geblokkeerde rekening gezet tot er volledig akkoord is vereffening-verdeling bij de notaris. tot zolang heb je dus een overbruggingskrediet nodig; welk je maar maximum voor 2 jaar kan bekomen. preferentiële tijwijzing is een recht dat je heb, daar dient je ex niet mee akkoord te gaan!!!!!

brittjevdv
Topic Starter

#5 , 03 mei 2013 10:34

Hoe komen ze aan die 14000..de notaris gaf de volgende uitleg:
we zouden een volledige nieuwe akte moeten opstellen. ikweet niet meer de exacte benamingen van alle soort kosten maar:
Registratie rechten zijn nu 2,5 % + nieuwe extra taksen (naam ontloopt mij) + groot beschrijf + notaris loon + ..
EN
indien de partner nog mee op de akte wilt verschijnen moet ze nog eens EXTRA 10 000 euro bijleggen ( 10% v/d registratie).

Dus het komt erop neer dat dit grapje ==> 24000 euro kost... (volgens de notaris een doodnormale zaak!??!!)

Rica

#6 , 03 mei 2013 11:05

Ga beslist ook eens langs een andere (of meerdere) notaris(sen) om 'zijn/hun prijskaartje' te kennen!!
Mijn ervaring mbt de prijs van een akte van bekendheid/attest van erfopvolging, nodig om de gelden vrij te maken na een overlijden, (en verplicht op te maken door een notaris igv een testament of huwelijkskontrakt) leerde mij dat, ngl de notaris, de prijzen schommelen tussen 200 en 500 euro!! (daar waar de ontvanger van successierechten dat attest GRATIS aflevert!).
En het uitvoeringsereloon van de notaris, dat hij mag aanrekenen louter voor het feit dat er een testament bestaat, zou volgens mijn notaris moeten berekend worden op het bruto-aktief van de nalatenschap en dit hield hij tot 4x toe vol! ik heb hem zélf moeten bewijzen dat dit ereloon dient berekend te worden op het netto-aktief! En dan was hij ineens akkoord...
Moraal van het verhaal: er zijn zeer goede notarissen, maar er zijn er ook die hunne stiel nog moeten leren en spijtig genoeg zitten er ook verschrikkelijke geldwolven tussen die hun taak als openbaar ambtenaar niet al te ernstig nemen... Neem dus niet blindelings aan wat een notaris zegt en wees ook zeer kritisch wat zijn prijskaartje betreft!

Lightning

#7 , 03 mei 2013 11:14

@Rica: Het probleem in dit onderwerp lijkt mij niet het ereloon van de notaris, maar de verschuldigde registratierechten.

@TS: Kunt U het volledige plaatje voorleggen a.u.b.
Blijkbaar is er oorspronkelijk gekocht met klein beschrijf en moet er nu (een deel) bijgepast worden?
Er is een partij C in het spel die het deel van B op zijn/haar naam wil?
Beide zaken maken dat de zaak duurder zal uitvallen dan gewoon A die B uitkoopt uit een gemeenschappelijk eigendom.

Rica

#8 , 03 mei 2013 14:54

@ Lightning: ik zei niet dat het probleem hier het ereloon van de notaris is. Ik bedoel alleen dat men een antwoord van een notaris niet vanzelfsprekend als hét correcte antwoord moet beschouwen en dat het nuttig kan zijn je probleem ook aan een andere notaris voor te leggen... Het antwoord ( én prijskaartje) kritisch bekijken en in vraag durven stellen is mijn boodschap.

Terug naar “Kopen”