Voordelige grond van familie - hoe regelen met partner

goldie000
Topic Starter

Voordelige grond van familie - hoe regelen met partner

#1 , 29 apr 2013 09:54

Beste

Mijn partner en ik (feitelijk samenwonend) zijn geinteresseerd in een grond waarvan mijn tante eigenaar is. We kunnen die tegen een zeer voordelige prijs kopen.
We zouden samen een lening aangaan waardoor we beiden eigenaar worden van de grond.
Voorwaarde van mijn tante is dat we er (uiteraard) zelf een huis op bouwen, zodat het in onze familie blijft.

Nu is het zo dat de grond eigenlijk het driedubbele waard is.
Kortom, als het mis loopt tussen mij en mijn partner, bestaat altijd de kans dat hij wil verkopen en er echt heel wat winst op maakt.
Of loop ik het risico om in de situatie te komen waarbij ik hem wil/moet uitkopen, maar mogelijk dus ook voor veel geld..
Ik weet dat het echt als doemdenken klinkt, maar je weet nooit.

Bestaat er geen optie waarbij er voor wordt gezorgd dat hij in dat geval enkel kan terugkrijgen wat hij er zelf heeft ingestoken?
Zouden we dit juridisch anders moeten regelen dan een gewone verkoop?
...?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 29 apr 2013 12:32

Heeft u tante kinderen?

Indien niet zou ze aan u persoonlijk een schenking kunnen doen van 2/3 de waarde van de grond,
vervolgens koopt u met die 2/3 uit de schenking, en de 1/3 dat jullie beide betalen de grond aan.
(dit kan op 1 zelfde moment gebeuren, zodat er uiteindelijk enkel de 1/3 betaald wordt )

Zo heeft u 5/6 van de grond en uw partner 1/6 van de grond.

Indien de grond herverdeeld word zal er dan gekeken worden naar deze verdeling.

Indien u tante kinderen heeft ligt een schenking moeilijker,
omdat dan u tante slechts een beperkt deel kan wegschenken...

Ter volledigheid, ik ben geen jurist of notaris, praat hierover zeker eens met een notaris, ze kennen deze constructies en werkwijzen.

Precarious

#3 , 30 apr 2013 23:21

Beste

Mijn partner en ik (feitelijk samenwonend) zijn geinteresseerd in een grond waarvan mijn tante eigenaar is. We kunnen die tegen een zeer voordelige prijs kopen.
We zouden samen een lening aangaan waardoor we beiden eigenaar worden van de grond.
Voorwaarde van mijn tante is dat we er (uiteraard) zelf een huis op bouwen, zodat het in onze familie blijft.

Nu is het zo dat de grond eigenlijk het driedubbele waard is.
Kortom, als het mis loopt tussen mij en mijn partner, bestaat altijd de kans dat hij wil verkopen en er echt heel wat winst op maakt.
Of loop ik het risico om in de situatie te komen waarbij ik hem wil/moet uitkopen, maar mogelijk dus ook voor veel geld..
Ik weet dat het echt als doemdenken klinkt, maar je weet nooit.

Bestaat er geen optie waarbij er voor wordt gezorgd dat hij in dat geval enkel kan terugkrijgen wat hij er zelf heeft ingestoken?
Zouden we dit juridisch anders moeten regelen dan een gewone verkoop?
...?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Opties die misschien het overwegen waard zijn:
grond laten schatten en je vriend tekent een schulderkenning voor de helft van het verschil van de geschatte prijs en de prijs waarvoor je het koopt (schuld te voldoen als jullie het verkopen)
of uw tante verkoopt de grond en schenkt de opbrengst aan jou
of jij koopt de volledig grond/huis en hij betaalt huur aan jou waarmee jij je hypotheek afbetaald?

Zoals Joeri_J zegt eens langs gaan bij een notaris. Zij zien elke dag creatieve constructies (of oplossingen als je dit woord liever hoort) en dit kost in principe niks

Reclame

j.demoor

#4 , 01 mei 2013 09:20

“Art.843. Ieder erfgenaam die tot een erfenis komt, moet, zelfs indien hij onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaardt, aan zijn medeërfgenamen inbreng doen van al hetgeen hij van de overledene, bij schenking onder de levenden, rechtstreeks of onrechtstreeks ontvangen heeft; hij mag de giften niet behouden noch de legaten opeisen, die hem door de overledene zijn gedaan, tenzij de giften en legaten hem uitdrukkelijk zijn gedaan bij vooruitmaking en buiten erfdeel of met vrijstelling van inbreng.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Nu is het zo dat de grond eigenlijk het driedubbele waard is’ .

Indien u bij haar overlijden erfgenaam van uw tante bent,dan kunnen uw mede-erfgenamen die ‘zeer voordelige prijs’ als verdoken schenking beschouwen en u tot inbreng en eventueel inkorting(art.913 B.W.) verplichten.

Indien u alleen die grond koopt van uw tante en u scheidt later van uw partner dan kan deze zijn bijdragen in de afbetaling van uw lening terugvorderen,mits ze te bewijzen. Eventueel kan u van hem een bezettingsvergoeding vorderen gelijk aan de halve huurwaarde van het huis. Leg dit reeds vast in de koopakte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”