Helft bouwgrond partner kopen

vrouw
Topic Starter

Helft bouwgrond partner kopen

#1 , 14 apr 2013 10:50

Mijn partner en ik wonen momenteel gewoon samen. We wonen nog niet wettelijk samen en zijn ook nog niet getrouwd. We zijn dit wel van plan.

Mijn partner bezit een bouwgrond. Nu willen we bouwen. We willen er wel voor zorgen dat indien het fout afloopt alles eerlijk verdeeld wordt.
Wat zijn onze opties? Ik zou de helft van de bouwgrond kunnen overkopen van hem, maar moet daar dan 10% registratierechten op betalen. Voor het bouwen zouden we dan alles 50/50 doen en samen een lening aangaan.
Zijn er goedkopere opties? Zijn er andere mogelijkheden moesten we wel al wettelijk samenwonen of getrouwd zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 apr 2013 11:07

De simpelste oplossing en zeker de goedkoopste wat dit punt betreft , is te trouwen. Dan kan uw partner de bouwgrond - en al wat er op staat - in de gemeenschap brengen ,desnoods met een terugkeerclausule. De kostprijs daarvan , notariskosten inbegrepen , is 200 à 300 €.
Het is maar dat , zelfs als u 50/50 leent , al wat op zijn grond staat , beschouwd wordt als zijnde van de eigenaar van de grond. Misschien eerst trouwen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”