Verlijden akte aankoop vastgoed

Alex198
Topic Starter

Verlijden akte aankoop vastgoed

#1 , 10 apr 2013 19:59

Beste,

Volgende week verloopt de wettelijke termijn van 4 maand op de aankoop van vastgoed.
Van de notaris heb ik nog steeds geen antwoord gehad wanneer er samengekomen kan worden voor het tekenen van de nodige papieren, en overhandigen van de sleutels.
De registratierechten worden eveneens betaald bij het overlijden van de akte.
Wanneer de notaris tegen volgende week nog steeds niet weet wanneer de akte overlijdt, wie is hier dan voor verantwoordelijk?
Is de notaris niet verplicht om tegen die termijn klaar te zijn?
Of kan hij ook schuld op de koper steken aangezien de registratierechten niet betaald zijn binnen die 4 maand, aangezien de notaris geen datum bekend gemaakt heeft...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2013 20:11

Het is de koper die voor de fiscus verantwoordeloijk is als de registratiekosten niet binnen de 4 maanden worden betaald.
Waarom bel je uw notaris niet even op ipv gewoon zitten afwachten. Of stuur hem gewoon een AS, zodat er later altijd een bewijs is dat jij niet de schuldige bent voor het laattijdig ondertekenen.

Alex198
Topic Starter

#3 , 10 apr 2013 20:48

Wanneer gevraagd wordt naar datum van schrijven kan hij deze nog niet bekend maken omdat hij nog niet beschikt over alle nodige gegevens en omdat het een "moeilijk dossier" zou zijn.
Alle nodige papieren en bankgegevens heeft hij wel ontvangen, waarbij ook staat dat de volledige som overgemaakt wordt bij het schrijven en dus normaal binnen de 4 maand.
Maar wanneer ik geen datum krijg binnen deze 4 maand kan ik hier toch niet veantwoordelijk worden gesteld. Ik wacht nu al enkele weken op antwoord hierover...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 apr 2013 12:30

Maar toch zal je de registariekosten al moeten betalen wil je een boete voorkomen. Spreek er uw notaris over.

Terug naar “Kopen”