Een goeie maand geleden kochten we een nieuwbouwwoning (bouwjaar 2010) van een koppel dat gaat scheiden.
Bij het ondertekenen van de akte blijkt dat de elektrische keuring niet goedgekeurd werd (enkele kleine puntjes die moeten aangepakt worden).
Een van de openstaande punten is dat de schema's (eendraadsschema & situatieschema) ontbreken. Tijdens het ondertekenen van de akte werd er door de verkopers beweerd dat ze deze verloren hebben.
Om deze te bekomen dacht ik contact op te nemen met de elektricien die de installatie gedaan heeft, deze staat als enige niet vermeld in het PID aangezien dit niet door de bouwfirma maar door de bouwheer (de verkoper dus) werd geregeld. Aangezien hij de installatie toen in orde gebracht heeft lijkt het mij logisch dat hij dit het makkelijkste gaat kunnen opstellen (of misschien nog een exemplaar hebben). Een nieuwe firma zal alles helemaal opnieuw moeten uitmeten, wat toch een meerkost zal zijn vermoed ik.
Nu blijkt, na contact met de verkopers om na te vragen wie de elektricien is, dat ze blijkbaar niet op 'goede voet uit elkaar gegaan zijn' omwille van een geschil mbt de uren. Zij wensen de naam van de elektricien dus niet door te geven omdat ze de discussies over de facturen niet opnieuw willen oprakelen. Dit is dus ook de reden waarom er nooit geen eendraadsschema is opgesteld.
Zij ze niet verplicht (eigenlijk zelfs in het PID) om deze informatie door te geven? De installateur van de elektrische installatie lijkt mij toch een belangrijk gegeven om zomaar achter te houden?