Verkoper stelt tekenen definitieve akte uit

Xavier78
Topic Starter

Verkoper stelt tekenen definitieve akte uit

#1 , 28 mar 2013 12:38

Heb een huis gekocht en de compromis getekend en het voorschot betaald. Alles van mijn kant is in orde.....(de lening, schuld saldo, brandverzekering, enz....)

Normaal moest ik vandaag de definitieve akte gaan tekenen maar kreeg net telefoon van mijn notaris dat de gemaakte afspraak van vandaag niet kan doorgaan omdat de verkoper blijkbaar verschillende leningen is aangegaan die hij dacht af te lossen met de verkoop van zijn huis. Nu blijkt dat hij nog 5 a 6000 euro aan zijn bank moet en zijn bank eerst een oplossing wil!!! Er is ook het feit dat hij blijkbaar in een moeilijke echtscheiding zit en schulden heeft!!

Waar sta ik nu?? Wil mijn huis hebben dat ik alles in orde kan brengen en er zo snel mogelijk kan intrekken!!

Kan ik hem in gebreke stellen en zo ja gaat dat nut hebben??
Welke stappen moet ik ondernemen om zo'n procedure te starten en waar moet ik daarvoor zijn??

Bij voorbaat dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2013 15:45

Om een boete van de fiscus te ontlopen, zal je de registratierechten binnen de 4 maanden na datum ondertekening van het compromis met de verkoper, moeten voldoen.
Wanneer werd het compromis getekend?
Zelfs als de akte niet voorlopig doorgaat, eist vadertje staat zijn centjes.
Daar ben je dan al vanaf, en je hoeft dit dus niet meer te betalen bij het ondertekenen van de notariele akte.
Spreek er uw notaris over aan.

Xavier78
Topic Starter

#3 , 29 mar 2013 05:29

De compromis werd op 10 september 2012 getekend dus ik heb nog tot 10 april 2013. Ga sowieso is naar notaris gaan om meer uitleg te vragen want wil zeker geen extra centjes betalen!!

Kan ik hem in gebreke stellen want de akte gaat op 10 april nog niet getekend zijn, zo ja, heeft dat nut??

Welke stappen moet ik ondernemen om zo'n procedure te starten en waar moet ik daarvoor zijn??

Kan ik bij een eventuele meerkost (bank gaat misschien terug 250euro dossierkosten aanrekenen enz....) dat bij de verkoper gaan terughalen want ga ni betalen door een ander zijn fout!!!

Reclame

j.demoor

#4 , 30 mar 2013 09:40

“Art.92.De inschrijvingen worden doorgehaald of verminderd krachtens de toestemming van de belanghebbende partijen, daartoe bevoegd...De volmacht tot doorhaling of vermindering moet uitdrukkelijk en in authentieke vorm gegeven worden. De inschrijvingen van de bedongen hypotheken kunnen eveneens worden doorgehaald of verminderd krachtens een authentieke akte waarin de instrumenterende ambtenaar eenzijdig bevestigt dat de schuldeiser zijn toestemming heeft verleend met deze doorhaling of vermindering; alle inschrijvingen die in de voorgelegde akte zijn opgenomen worden ambtshalve doorgehaald of verminderd...”(16 DECEMBER 1851. - HYPOTHEEKWET - BURGERLIJK WETBOEK BOEK III TITEL XVIII : Voorrechten en hypotheken).

‘Nu blijkt dat hij nog 5 a 6000 euro aan zijn bank moet en zijn bank eerst een oplossing wil’

U kan zelf bovenop de koopsom die 5 a 6000 euro aan zijn bank betalen en de verkoper een lening toestaan voor hetzelfde bedrag.
Enig alternatief :“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel..., indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.”(Burgerlijk Wetboek).
Dit ontheft u er niet van tijdig de registratierechten te betalen die u na ontbinding van de koop kan terugvorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”