Definitieve oplevering?

BDW
Topic Starter

Definitieve oplevering?

#1 , 24 mar 2013 12:54

Geachte,

Wij hebben een nieuwbouwappartement gekocht in 2009. De voorlopige oplevering was vorig jaar op 1/04/2012. Tijdens de voorlopige oplevering hebben we een proces-verbaal opgesteld waar de zichtbare gebreken in beschreven stonden.
Na een tijdje wonen in het appartement zijn er nog redelijk veel verborgen gebreken bovengekomen. De definitieve oplevering begint zich aan te melden aangezien we bijna een jaar verder zijn.

De aannemer heeft een aantal gebreken die op de pv staan al opgelost, maar het merendeel van de verborgen gebreken is nog steeds lopende en de aannemer doet niet veel moeite om hier iets voor te doen.
Ook zitten we met een structurele fout aan het gebouw waardoor wij bij hevige neerslag een vochtige waterplek krijgen in de slaapkamer.
We hebben ook al regelmatig vakantie genomen zodat de aannemer iemand zou sturen om de problemen op te lossen, maar telkens kwam er niemand opdagen (ook na telefonisch contact met de werfleider).
Het is echt frustrerend dat niet alles opgelost geraakt na een jaar tijd.

De definitieve oplevering tekenen voor akkoord, kan ik dus niet goedkeuren omdat er nog redelijk wat moet gebeuren ivm verborgen gebreken.
Ben ik in mijn recht om niet akkoord te gaan met de definitieve oplevering omwille van de verborgen gebreken?

Ik heb wel een aangetekend schrijven gestuurd naar de aannemer om de definitieve oplevering te laten doorgaan op 03/04/2013. Dit om de definitieve oplevering niet stilzwijgend te laten doorgaan.
Moet ik nog iemand anders op de hoogte brengen via een aangetekend schrijven?

Wat als ik weiger om akkoord te gaan met de definitieve oplevering? Kan ik dan de aannemer aansprakelijk stellen?

Welke druk kan ik nog zetten naar de aannemer om ons appartement toch in orde te krijgen?

Met vriendelijke groeten,
BDW

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 mar 2013 09:06

“Art.1.Deze wet is toepasselijk op iedere overeenkomst tot eigendomsovergang van een te bouwen of in aanbouw zijnde huis of appartement, alsmede op iedere overeenkomst waarbij de verbintenis wordt aangegaan om een zodanig onroerend goed te bouwen, te doen bouwen of te verschaffen, mits het huis of het appartement tot huisvesting of tot beroepsdoeleinden en huisvesting is bestemd en de koper of de opdrachtgever volgens de overeenkomst verplicht is vóór de voltooiing van het gebouw een of meer stortingen te doen...”(9 JULI 1971. - Wet tot regeling van de woningbouw en de verkoop van te bouwen of in aanbouw zijnde woningen = Wet Breyne).

‘Wij hebben een nieuwbouwappartement gekocht in 2009. De voorlopige oplevering was vorig jaar op 1/04/2012’

Ik leid hieruit af dat uw koopovereenkomst gesloten werd onder voornoemde Wet Breyne. Vergewis u daarvan.

“Art.12.Wanneer de verkoper of de aannemer, wat de aard en de omvang van de hem opgedragen werken betreft, voldoet aan de eisen van de wet van 20 maart 1991 houdende erkenning der aannemers, is hij verplicht zekerheid te stellen, waarvan de Koning het bedrag bepaalt, alsmede de wijze waarop ze wordt gedeponeerd en bevrijd. Wanneer de verkoper of de aannemer aan de eisen van de wet van 20 maart 1991, zoals bepaald in voorgaande alinea, niet voldoet, is hij ertoe gehouden te waarborgen hetzij de voltooiing van het huis of van het appartement, of...”(Wet Breyne).
Onderzoek tot welke categorie uw verkoper/aannemer behoort.

“Art.2.§ 1...De WEIGERING om tot de oplevering over te gaan wordt samen met de redenen waarop zij steunt ter kennis van de verkoper of aannemer gebracht bij een ter post aangetekende brief...Art.3.Het bedrag van de zekerheidstelling of borgtocht, bedoeld in artikel 12, EERSTE lid, van dezelfde wet, beloopt 5 pct. van de prijs van het gebouw...Art.4..De waarborg van voltooiing bedoeld in artikel 12, TWEEDE lid, van dezelfde wet, wordt verstrekt bij wege van een hoofdelijke borgstelling waarbij een kredietinstelling...zich ertoe verbindt, bij ingebreke blijven van de verkoper of de aannemer, aan de koper of de opdrachtgever de sommen te betalen die nodig zijn voor de voltooiing van het huis of van het gebouw waarvan het appartement deel uitmaakt of...”(21 OKTOBER 1971. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 9 juli 1971 tot regeling van de woningbouw en de verkoop van te bouwen of in aanbouw zijnde woningen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

BDW
Topic Starter

#3 , 29 mar 2013 21:28

Beste,

Dank voor u reactie.

De koopovereenkomst die wij afgesloten hebben, valt inderdaad onder de Wet Breyne.
Ik vraag mij echter af, wie bepaalt (buiten ik dan) dat laatste schijf vrijkomt? Moet de aannemer een handtekening van mij hebben?
Hoe gebeurt de stilzwijgende oplevering dan of hoe wordt deze bepaald?

Ik heb echter nog steeds geen reactie gekregen op mijn aangetekend schrijven. Wat als ik hier geen reactie op krijg?

Mvg,
BDW

Reclame

Terug naar “Kopen”