Ik heb 12 december 2012 de compromis getekend van een volledig afgewerkt nieuwbouw appartement, dat ten laatste 12 april 2013 moet beschreven worden. De binnenafwerking diende nog te gebeuren tussen de datum van compromis en oplevering. Ik betaalde bij ondertekening van de compromis een voorschot van 10000 euro op een geblokkeerde rekening bij de makelaar. Ik heb er een hard hoofd in dat de verkoper/bouwheer ( een particulier) tijdig klaar gaat zijn met de afwerking. In de compromis staat dat het voorschot kan achtergehouden worden bij de beschrijving indien nog niet alles af is, maar ik ben bang dat er voor veel meer dan de 10000 euro (voorschotbedrag) niet klaar zal zijn. Kan er van de verkoopsom verder nog geld achtergehouden worden bij de notaris? Wat als de staat van afwerking (b.v. Nog geen badkamer) zo slecht is dat ik nog niet in het appartement kan wonen vanaf 12 april? Kan de beschrijving uitgesteld worden? Kan de verkoper dan verplicht worden tot een dwangsom? Valt deze case onder de wet Breyne?
In verband met de oplevering ( er is nog geen opleverdatum vastgesteld) lees ik dat er een pv dient opgesteld worden. Kan ik ergens een template van zo'n pv vinden? Is er naast mezelf en de verkoper=bouwheer nog iemand verplicht aanwezig bij de oplevering, b.v. de architect?