schriftelijk bod

set07
Topic Starter

schriftelijk bod

#1 , 03 mar 2013 14:55

Hallo Iedereen,
Ik heb een schriftelijk bod gedaan onder opschortende voorwaarde van het bekomen van een lening.
Mijn bank heeft de lening geweigerd en ik heb daarvan een bewijs. Mijn bank zegt ook dat wij nergens een lening kunnen krijgen.
Ik heb de verkoper gebeld en die is daar niet mee akkoord en stelt ons een persoon voor die ons zogenaamd wel een lening kan geven.
Als ik die brief nu opstuur voor de gevraagde datum is dit voldoende om de 10% boete niet te betalen en zal ik geen verdere problemen krijgen?
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 mar 2013 15:05

Als uw opschortende voorwaarde juist dat is, en de koper kan bewijzen dat u wel een lening kan krijgen, moet u wel een schadevergoeding betalen.
Uw opschortende voorwaarde had moeten aangevuld zijn met: "bij een bank van mijn keuze".

set07
Topic Starter

#3 , 03 mar 2013 15:37

Ok dank u.
En als deze persoon ons ook geen lening kan geven heb ik nog een derde bank nodig ook al staat het nergens vermeld?

Reclame

Turaki

#4 , 03 mar 2013 16:04

Meestal wordt dit in de compromis verder bepaald hoe dit moet aangetoond worden. Maar als u van 3 banken een attest kan voorleggen, en de verkoper kan verder niet bewijzen dat u wel een lening kan krijgen, zal elke rechter wel oordelen dat u uw best heeft gedaan om aan een lening te komen.

basejumper

#5 , 03 mar 2013 17:12

Er is inderdaad een inspanningsplicht te vervullen. Eén weigering volstaat niet. Drie weigeringen wordt normaal als voldoende beschouwd.
Uw verkoper heeft niet te kiezen bij wie u uw lening wenst aan te vragen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2013 09:18

Uw verkoper heeft niet te kiezen bij wie u uw lening wenst aan te vragen.
Toch een kleine nuance. De verkoper verplicht de koper niet om zijn lening bij een bepaald iemand aan te gaan, de verkoper toont enkel aan dat de koper een lening KAN krijgen bij een bepaald persoon/instantie, waardoor de opschortende voorwaarde niet aangesproken kan worden. Het staat de koper nog steeds vrij om zijn lening aan te aan waar hij zelf wil.

Terug naar “Kopen”