Aankoop ouderlijk huis---> schenking

TLF
Topic Starter

Aankoop ouderlijk huis---> schenking

#1 , 25 feb 2013 17:56

Allen,

Ik ga samen met mijn echtgenote mijn ouderlijke woning kopen van mijn moeder. Mijn vader is een aantal jaar geleden overleden en aangezien ik enig kind ben 'bezit' ik reeds een deel van het huis, onder welke verdeelsleutel dit is, is mij niet helemaal duidelijk. Is dit nu 1/4 van de woning of 1/8?!

Nu gaat mijn moeder ook een deel schenken aan ons en wij kopen het huis over voor 175000 euro, waarde van de woning is +/-380000 euro waard denk ik.

Hoe zit dit nu met de schenking? schenkt zij dan 205000 euro aan ons of hoe moet ik alles bekijken? of hoe is alles het voordeligst? Ik ga al een pandoverdracht doen van mijn lening omdat mij dit momenteel de voordeligste manier lijkt, maar een schenking kost aardig wat centen als ik mij niet vergis..

Iemand met goede raad of oplossing?

Alvast bedankt voor jullie deskundige uitleg!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 feb 2013 18:02

Indien het huis gemeenschappelijk bezit was van uw ouders en indien er geen enkele wilsbeschikking was dan is de helft van het huis van u (naakte eigendom).
U moet bijgevolg slechts de helft van het huis kopen of als schenking ontvangen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Kopen”