Aankoop bouwgrond+achterliggende gronden maar beek is grens

LWHR
Topic Starter

Aankoop bouwgrond+achterliggende gronden maar beek is grens

#1 , 12 okt 2007 12:23

Hallo,
Wij willen grond kopen die bestaat uit:
- 1 perceel bouwgrond
- 17 achterliggende, aaneensluitende percelen gedeeltelijk ingekleurd als natuurgebied, gedeeltelijk landbouwgebied, totaal 4 ha

de 17 percelen zijn volledig ingesloten door 2 beken, en liggen niet aan de openbare weg, dus ook tussen het bouwperceel en de achterliggende percelen ligt een beek.
Daarom heeft de huidige eigenaar 10 jaar geleden een brugje geplaatst, zodat hij toegang heeft tot achterliggende percelen vanaf het bouwperceel. Echter - zonder vergunning, en daar loopt een proces op. Omdat het brugje net valt in de zone natuurgebied, is het niet vergunbaar en is de overtreding niet verjaarbaar is mij verteld door Stedebouw.

Er bestaat zoiets als Recht van Doorgang - maar dat heeft meestal betrekking op het gaan over andermans percelen. In dit geval is het allemaal in eigen eigendom. Om op de 17 percelen te komen moet je hoedanook over de beek.
Het enige alternatief is een brug te bouwen op het perceel van iemand anders en vervolgens via dat perceel en de brug op eigen percelen te komen. Dat lijkt me meer schadelijk en hinderlijk...

De ligging en opp vormen een buitenkans...toch kopen?
Moet de gemeente verplicht zorgen dat we bij ons perceel kunnen? op welke manier dan ook?

mvrgr
LW

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2007 13:34

Zolang die brug er ligt is er geen probleem.

Als die brug ooit mooit worden afgebroken zal u aan de vrederechter een uitweg moeten vragen over de minst schadelijke weg.

De gemeente is niet verplicht te zorgen dat u die percelen kan bereiken.

scorpioen

wolf2

#3 , 12 okt 2007 18:18

Uw oplossing ligt in de artt. 682-683-684-685 van het burgerlijk wetboek (recht van uitweg).

Vraag ook een stedenbouwkundig attest nr. 2 aan met een ontwerp voor een nieuw brugje. Alleen dan weet u quasi-zeker wat er mag of niet.

Moet de gemeente verplicht zorgen dat we bij ons perceel kunnen?

Nee, dit is een zaak onder particulieren met tussenkomst van de rechter.

Reclame

dieke

#4 , 12 okt 2007 22:59

Het zou wel eens kunnen dat uw probleem sneller opgelost raakt dan u zelf denkt. Dit lijkt mij een kanshebber voor het zogenaamde voorkooprecht. Misschien daar eens eerst naar informeren vooraleer u begint te dromen. Meer dan vaak worden dergelijke percelen immers opgeeist.

LWHR
Topic Starter

#5 , 14 okt 2007 20:29

Allereerst, bedankt voor de reacties.

Over art BW 682 etc Recht van uitweg
Ik heb intussen met een notaris gesproken en naar zijn mening is de kans klein dat we inderdaad "recht op uitweg" zouden kunnen eisen door verwoording in het BW artikel :
'voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan'
aangezien het natuurgebied betreft is er geen 'normaal gebruik' en het zelfs niet wenselijk om het bvb met een voertuig te betreden.

Over voorkooprecht: dat heb ik ook gechecked en er is geen voorkooprecht.

Over vergunning: de gemeent heeft ons al laten weten dat 'nooit' te vergunnen omdat het in naruurgebied ligt.

Ik ben intussen aan het vroegere AMINAL (Bos en Natuur) aan het vragen of een brugje ooit vergunbaar is in natuurgebied.
wordt vervolgd...

Terug naar “Kopen”