openbare verkoop voor iemand bieden

dobbel
Topic Starter

openbare verkoop voor iemand bieden

#1 , 27 nov 2012 08:42

ik moet binnenkort naar een openbare verkoop waar ik zou moeten bieden voor mijn broer.
Kan ik dit zomaar of zou ik met een volmacht moeten werken? of is zijn identiteitskaart meenemen
voldoende?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher

#2 , 27 nov 2012 09:55

http://www.notarishuis-leuven.be/code/nl/info_wie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Voor zijn partner, zoon, dochter, schoonzoon, schoondochter, vriend, enz. mits een geschreven volmacht zoals onder 1). Bij gebrek aan volmacht kan de aanwezige bieder later verplicht worden zelf te kopen als de bekrachtiging door de afwezige partij niet volgt. Zowel de identiteitsgegevens van de bieder als die van de persoon voor wie men koopt worden opgenomen in de akte. In elk geval heeft de bieder zich persoonlijk verbonden, en zal hij de koopverplichting moeten nakomen wanneer de volmachtgever dit zelf niet zou doen."

dobbel
Topic Starter

#3 , 27 nov 2012 10:18

dus het is geen probleem als ik geen volmacht heb ik heb enkel de gegevens rijksregisternr, adres en dergelijke nodig?

Reclame

MarkiZN

#4 , 27 nov 2012 12:11

opletten bij openbare verkoop is het toch wel iets ingewikkelder.
meer info hier maar ik zou zeker langsgaan bij een notaris voor meer uitleg

Een openbare verkoop, geen tijd voor…
U bent op zoek naar een huis om in te wonen, als tweede verblijf of louter als investering. U steekt daar al meer tijd in dan u eigenlijk zou willen. Als de verkoop van de woning dan nog openbaar gebeurt, moet u nog meer tijd vrijmaken : eerste zitdag, tweede zitdag, definitieve verkoop na hoger bod. Wat zijn de mogelijkheden als u weinig tijd heeft en wat kiest u het best ?

Verkoop in verschillende zitdagen. Als een goed openbaar verkocht wordt, kunnen er verschillende verkoopdagen zijn : een eerste zitdag en een tweede zitdag. Deze laatste vindt in principe plaats binnen de maand na de eerste. Gebeurt de verkoop onder de "opschortende voorwaarde van afwezigheid van hoger bod", dan kan er ook nog een definitieve verkoop na hoger bod volgen. Wie de verkoop op de voet wil volgen, moet telkens aanwezig zijn. Als u ook nog gehuwd bent en u wenst het goed aan te kopen voor de gemeenschap, dan moet ook uw partner telkens aanwezig zijn. Naar een openbare verkoop gaan, kan dus een tijdrovende bezigheid zijn…

Optie 1 : werken met een volmacht. Als u niet elke keer persoonlijk naar de zitdagen wilt gaan, kunt u een volmacht tot aankoop geven. Die volmacht moet getekend worden voor een notaris : het is een notariële akte en ze kost ongeveer € 75. In de volmacht moet u wel zetten voor welk goed die volmacht geldt, wie voor u kan kopen en voor welk maximaal bedrag uw lasthebber het goed kan aankopen. Een belangrijk nadeel is wel dat u, als u (uw gevolmachtigde) het bewuste goed niet koopt, de volmacht niet voor andere aankopen kunt laten gebruiken.

Optie 2 : een algemene volmacht. Dit kan echter wel als u een "algemene volmacht" geeft waarbij u de volmacht geeft (ook via de notaris en dat kost ook ongeveer € 75) om ongeacht welk goed te kopen voor u. Dikwijls wordt zo'n ruime volmacht afgeraden omdat u via zo'n volmacht wel heel veel bevoegdheden geeft aan de persoon die u moet vertegenwoordigen. Nochtans is dit dikwijls de beste oplossing als u weinig tijd heeft, op voorwaarde natuurlijk dat u iemand voor 100 % kunt vertrouwen (bv. uw gepensioneerde vader) en die persoon toch "iets" afweet van onroerend goed en vastgoedprijzen. Een kwestie van u "miskopen"te besparen. Maak wel goede afspraken om misverstanden te vermijden.

Optie 3 : een commandverklaring. Een andere mogelijkheid is dat u iemand anders voor u laat bieden en kopen en dat u daarna dan een commandverklaring doet. De voorwaarden van een openbare verkoop voorzien bijna altijd de mogelijkheid om een commandverklaring te doen. Dit betekent dat de persoon die op de zitdag aankoopt het recht heeft te verklaren dat hij dat gedaan heeft voor iemand anders. Op fiscaal vlak is het wel belangrijk dat die verklaring gedaan wordt binnen de 24 uur na de aankoop : anders betaalt u twee keer registratierechten. Als u dit wenst te doen, kunt u het best op voorhand concrete afspraken maken met de notaris die de openbare verkoop doet. Zo'n verklaring kost ook ongeveer € 75. Zo'n commandverklaring is eigenlijk de ideale techniek als u wilt kopen met een "stroman" (bv. de verkoper mag niet weten dat u wilt kopen), maar "kan" dus ook gebruikt worden voor mensen met weinig tijd. Informeer dan wel altijd vooraf of een commandverklaring mogelijk is.

Optie 4 : sterkmaking. Uitzonderlijk kan er ook nog gebruik gemaakt worden van de sterkmaking. De persoon die op de koopdag het hoogste bod heeft gedaan, verklaart dat hij dat namens u heeft gedaan en dat hij garandeert dat u het goed voor de geboden prijs aankoopt. U zal dan de aankoop nog moeten bekrachtigen bij een akte, te tekenen voor dezelfde notaris. De kosten hiervan zijn ongeveer € 75. Voor die bekrachtiging is er geen termijn voorzien, maar het moet wel zo vlug mogelijk gebeuren : er is immers nog geen koper bij gebrek aan die bekrachtiging. Vandaar dat sterkmaking niet toegelaten wordt bij "gerechtelijke" openbare verkopen en dat veel notarissen die formule het liefst niet gebruiken.

Optie 5 : afwachten als beste strategie ? Als de openbare verkoop gebeurt met de mogelijkheid van hoger bod, dan kunt u natuurlijk ook altijd eerst het resultaat van de eerste (en tweede) zitdag afwachten. Het nadeel van deze strategie is dat uw hoger bod in de praktijk minstens € 6 200 hoger moet zijn, terwijl u op de zitdag met lagere bedragen had kunnen bieden.

Een algemene volmacht is de meest praktische, maar ook meest risicovolle oplossing als u weinig tijd heeft. Doe dit enkel als u iemand echt voor 100 % kunt vertrouwen (bv. uw gepensioneerde vader) en die persoon toch "iets" afweet van onroerend goed en vastgoedprijzen. Er bestaan echter ook nog andere mogelijkheden. Wie geen algemene volmacht wil geven, overlegt het best met de "instrumenterende notaris" over welke wijze van handelen in zijn specifieke geval het beste is.

dobbel
Topic Starter

#5 , 29 nov 2012 12:22

Mijn broer heeft bij de notaris geluisterd en een commandant zou €500 kosten. Een beetje schandalig als je het mij vraagt :) maar ik krijg het wel opgelost.
bedankt voor de info

bosprocureur

#6 , 29 nov 2012 13:04

Mijn broer heeft bij de notaris geluisterd en een commandant zou €500 kosten. Een beetje schandalig als je het mij vraagt :) maar ik krijg het wel opgelost.
bedankt voor de info
Lijkt me inderdaad duur voor een commandverklaring; toch maar beter nog eens navragen?

Terug naar “Kopen”