Enige tijd geleden was ik bij een hypotheekmakelaar langsgeweest voor een lening van mijn huis. Deze wou het huis laten schatten en had mij gevraagd om hiervoor te betalen om daarna mijn woning te laten schatten.
De tweede zin raakt kant noch wal, zelfs na enkele keren te lezen... Ik meen te verstaan dat de hypotheekmakelaar dus een "officiële" schatting wou om te controleren dat het bedrag dat u betaalt ongeveer gelijk is aan de waarde van het pand? De makelaar heeft u ook opgedragen om deze kosten zelf te betalen?
--> Dit is een normale gang van zaken.
Nu ben ik er achter gekomen dat ik verkeerdelijk werd ingelicht en het gaat om een lening onder de vorm van een belegging. Dit houd me een te groot risico in en heb telefonisch laten weten het bedrag voor de schatting nog niet te gebruiken. Ik heb vorige week contact opgenomen met de makelaar maar deze weigert nu het bedrag terug te storten. Wat kan ik best doen met dit?
Opnieuw niet erg duidelijk, dus hier mijn eigen interpretatie van uw zinnen:
Het voorstel van de hypotheekmakelaar zint u niet, al dan niet omdat u hem verkeerd begrepen hebt of hij het aanbod onvoldoende uitgelegd heeft.
"Het bedrag voor de schatting" zie ik aan als een soort voorschot dat u de hypotheekmakelaar betaald hebt voor het uitvoeren van de schatting?
Wat hebt u al van de hypotheekmakelaar ontvangen? Hebt u een geschreven voorstel en dergelijke ontvangen en is het huis ondertussen al geschat? Indien de man al enig administratief werk heeft verricht en kan aantonen dat dit in opdracht van uzelf was, dan zal hij administratiekosten kunnen aanrekenen. Normaal staat dit ook vermeld op de papieren die u al dan niet van hem ontvangen hebt.