overname

computer
Topic Starter

overname

#1 , 18 nov 2012 11:43

Beste mensen,

wij zijn bezig met iemand, ondertussen al een paar maanden, en deze zou onze frituur willen overnemen,
de financiering krijgt hij niet rond en hij zou overgaan tot het rechtsreeks afbetalen aan ons.
Ik stel mij hier enige vragen over want enerzijds betreft het een aandelenoverdracht(bvba) maar anderzijds
hebben we dan ook niets meer te zeggen in de zaak waar we nog heel wat geld moeten op ontvangen.
Kunnen jullie me hierover raad geven ivm contracten al of niet te laten registreren of andere opties zodat we toch een
beetje waarborg hebben?
Kunnen we bvb aanspraak maken op zn woning als er iets mocht gebeuren?

bedankt alvast!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 19 nov 2012 12:42

Als ik u was, zou ik iemand anders zoeken om de zaak over te nemen.

Er kan namelijk zoveel mislopen bij het terugbetalen, en de kans bestaat dat de man uiteindelijk onvermogend verklaard wordt, waarna u naar uw geld kan fluiten.

Waarschijnlijk is er ook een goede reden waarom hij geen financiering rond krijgt...

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2012 13:21

Ik ben het met Xastheron volledig eens, ik heb vroeger ook een klant gehad en ook een frituuruitbater die zijn zaak overliet zoals u, en na zes maanden was deze overnemer failliet, de vroegere eigenaar heeft niks kunnen recuperen en is terug moeten gaan werken !!!

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 19 nov 2012 13:28

Waarschijnlijk is er ook een goede reden waarom hij geen financiering rond krijgt...
Dit is de nagel op de kop. Als een bank het niet vertrouwt, waarom zou jij het dan wel doen? Niet in zee gaan met die persoon!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#5 , 19 nov 2012 13:54

NIET DOEN ....
Een van mijn kennissen heeft zijn zaak ook verkocht ..... koper bleek een lege doos te zijn.
Eerste aanbetaling bij notaris ok maar daarna....
Cheques waren ongedekt maar klantenbestand was ondertussen al wel verkocht.
Na een rechtsgang van enige tijd ... zijn we wel terug in hun gelijk gesteld maar naar hun centen konden ze fluiten.

j.demoor

#6 , 20 nov 2012 08:36

Indien uw bvba het risico neemt haar zaak over te dragen (=verkopen) aan een koper die geen voldoende krediet kan krijgen bij de banken dan kan u verkopen op afbetaling aan uw bvba of aan haar aandeelhouders. U kan hierin tevens bedingen dat de koop van RECHTSWEGE ontbonden is na in gebrekestelling wegens laattijdige afbetaling van een termijn.

In die akte kan u de koper ook HYPOTHEEK doen verlenen op zijn woning.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ganapathi tantre

#7 , 20 nov 2012 19:40

Zelfs de meest solide ondernemer krijgt vandaag de dag te maken met de stugheid van de banken.
Ten spijte al hun mooie beloften en pr daden plooien banken terug op zichzelf en zijn ze vergeten wie ze heeft gered en wat ze hebben aangericht.
Vandaag zou je al meer garanties moeten geven dan de waarde van een lening, begrijpe wie het kan.
Het kan dus best zijn dat de overnemer in kwestie dit niet rond krijgt vanwege soms onredelijke eisen van een bank
Maar ik zou idd ook vermijden om mijn zaak zomaar op deze manier over te geven tenzij er zekerheden zijn gebouwd zoals J. Demoor voorsteld.
Vroeger in lang vervlogen tijden kon men nog op deze manier zaken doen. Vijftig jaar terug heeft mijn vader ook zo zijn ding gedaan. Hij betaalde
de overname af met de centen die hij verdiende van de overname. De initiele eigenaar had wel recht op inzage en eventuele controle bijsturing.
Je zou het bijna kunnen vergelijken met een soort van of in de geest van een lijfrente systeem

Terug naar “Kopen”