verkoop geschonken huis

annejan
Topic Starter

verkoop geschonken huis

#1 , 18 nov 2012 14:56

Ik wil het huis dat mij geschonken is door moeder (intussen overleden), ook mijn zus kreeg huis maar is minder waard, nu verkopen en heb ook een koper maar die wil nu voorlopig nog geen compromis tekenen omdat er grote strubbelingen zijn tussen ik en mijn zus (moet voor de rechtbank van eerste aanleg komen) omdat ze nog een deel geld moet ontvangen teneinde de ongelijkheid recht te trekken (is geregeld bij notaris met bijkomend document bij ondertekening van de notariele schenkingsakten). Kopers zijn bang dat ze ook in de problemen kunnen geraken hierdoor, ook al is dit eigenlijk een probleem tussen broer en zus onderling. Kopers zouden willen dat zus volledig verzaakt aan alles wat er op dit moment nat. niet inzit. Heeft er iemand oplossing voor dit probleem, dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 19 nov 2012 12:46

Dus:
1) U moet uw zus een geldsom.
2) U gaat een huis verkopen, aan een bedrag dat minimaal de geldsom is die u zus van u dient te ontvangen.

Wat is dan juist het probleem? Losstaand van mogelijke karaktertrekken of (mogelijke) psychische stoornissen van uw zus.

annejan
Topic Starter

#3 , 19 nov 2012 14:03

Probleem is dat de kopers comprmis niet durven tekenen omdat ze denken ook in de problemen te delen. Moet toch een oplossing voor zijn , of niet ?

Reclame

Xastheron

#4 , 19 nov 2012 14:53

Vanuit het standpunt van de kopers is de slechtste situatie de volgende:

De verkoopprijs is te laag om de schulden van de verkoper in te dekken. Gevolg hierdoor is dat de verkoper het huis niet kan verkopen. De verkoper is hierdoor mogelijk een boete verschuldigd aan de koper die 10% van de verkoopprijs bedraagt (vaak gebruikte clausule in beide richtingen). Elk mogelijk voorschot dat de koper in bewaring heeft op een geblokkeerde derdenrekening (of zelfs: die de koper al in ontvangst heeft genomen) dient volledig incluis de interesten, terugbetaald te worden.

In het kort: er bestaat een kans dat de verkoop niet doorgaat.

Let wel op, want dit is ook een mogelijkehid: De verkoop zou ontbonden kunnen worden indien de verkoper verkoopt en achteraf door de rechtbank bepaald wordt dat de verkoper niet mocht verkopen. Maar gezien u de volledige eigenaar bent van het huis, is dit niet van toepassing.

annejan
Topic Starter

#5 , 19 nov 2012 15:43

Zus zal waarschijnlijk nog een deel van de verkoop van mijn huis eisen, al is dit via de notariele akten + bijkomend document geregeld maar dit kan slechts maar voor een deel zijn want ze heeft ook een huis gekregen(weliswaar met een mindere waarde). Notaris van de kopers blijkt nogal pessimistisch en spreekt al van vernietiging van akten enz,,,,wat natuurlijk nadelig zou zijn voor de kopers. Het is natuurlijk ook zo dat ik momenteel volledig eigenaar ben en dus volgens mijn notaris en ook volgens mijn advocaat wel degelijk kan verkopen, maar goed notaris van de kopers ziet dit blijkbaar anders. Volledig vastzetten van de verkoopsom is ook niet direkt een oplossing want dan kan ik ook niets anders kopen ondertussen dus ja wat nu ???

Mariette

#6 , 19 nov 2012 17:41

Indien U volledig eigenaar bent, dan heeft de overeenkomst die U eventueel met uw zus hebt toch niks te maken met de verkoop van het huis?

bosprocureur

#7 , 19 nov 2012 19:47

Indien U volledig eigenaar bent, dan heeft de overeenkomst die U eventueel met uw zus hebt toch niks te maken met de verkoop van het huis?
Toch wel. Het lijkt misschien wat vergezocht, zo'n betwisting kan een paar jaar aanslepen, en als de zus dan eens een Pauliaanse vordering uit haar trukendoos haalt, kunnen ook de kopers (te goeder trouw) hun lol niet meer op. Hun aankoop dreigt in het water te vallen, en hangende de uitspraak kunnen ze geen kant uit voor verkoop van hun huis noch voor een woonlening met hypotheek...

Creatief

#8 , 19 nov 2012 20:19

Met bosprocureur ben ik het volledig eens zowel met de Pauliaanse vordering als met de rest. Dit is een gezonde redenering.

annejan
Topic Starter

#9 , 19 nov 2012 22:51

het geld dat ze nog tegoed heeft zal maar een beperkt deel van de verkoopsom zijn maar blijkbaar kan ze het me toch nog langs alle kanten moeilijk maken ook al beweerde mijn notaris van niet. :cry:

j.demoor

#10 , 20 nov 2012 08:40

“Art.1165.Overeenkomsten brengen alleen gevolgen teweeg tussen de contracterende partijen; zij brengen aan derden geen nadeel toe en strekken hun slechts tot voordeel in het geval voorzien bij artikel 1121“(Burgerlijk Wetboek).

‘omdat er grote strubbelingen zijn tussen ik en mijn zus...omdat ze nog een deel geld moet ontvangen...(is geregeld bij notaris met bijkomend document bij ondertekening van de notariele schenkingsakten).’

Uw koper is een DERDE ten aanzien van voornoemde schenkingsakten en is dus vreemd aan uw strubbelingen met uw zus over compensatiegeld. Vermits hierdoor de eigendom van het geschonken huis niet betwist wordt bent u vrij het te verkopen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”