huis te hoog geschat wat kan ik doen???

moonlady
Topic Starter

huis te hoog geschat wat kan ik doen???

#1 , 13 nov 2012 14:51

hoi wegens vereffening-verdeling na echtscheiding krijg ik het voorontwerp van het schattingsverslag van de schatter, welke de verkoopprijs dient vast te leggen. Dit bedrag dien ik dan te betalen om mijn ex-man uit te kopen. Doch, de schatter zet een 8-tal foto's in zijn verslag van huizen welke hij als vergelijkingspunt gebruikt. het probleem is dat deze huizen allemaal gebouwd zijn met de straatbreedte mee en bij ons in de diepte. hij gebruikt huizen die heel duur verkocht zijn en bovendien zet hij er nog huizen bij met een bouwgrond van 13,5a terwijl bij ons slechts 6a grond is.
nu dien ik van mijn advocaat het tegenovergestelde te doen. foto's van huizen aanbrengen die in de diepte gebouwd zijn en welke aan een voordelige prijs verkocht zijn in Hulshout. Doch de schatter kan even in zijn dossiers kijken en heeft het materiaal bij de hand. ik kan slechts op websites kijken naar huizen die te koop staan in Hulshout en wat hiervoor de vraagprijs is, niet de aankoopprijs. ik kan ook alleen maar zien wat momenteel te koop staat, niet wat er de laatste twee jaren verkocht is en tegen welke prijs. ik moet mijn antwoord al binnen anderhalve week bezorgen aan de advocaat om een poging te doen dat de schatter de aankoopwaarde van de woning toch naar beneden doet dat ik een eerlijke prijs betaal.

kan ik er iets tegen doen dat de schatter pas NA 7 MAANDEN afkomt met zijn schattingsverslag (slechts voorontwerp) zodanig dat ik nu geen 1% maar liefst 2,5% registratiekosten aan mijn been heb. de woning staat nu ook al sinds juli 2012 leeg en kan dus door de nalatigheid van notaris en schatter nog niet verhuurd worden.

heel heel erg bedankt voor uw antwoord
groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2012 15:52

Je kan je beperken tot de openbare verkopingen. Dat is de beste wijze, gezien de prijs officieel is (er werd geen ZG betaald)
Informeer bij uw notaris naar de recente OV in uw streek.
Of kijk op volgender link:

http://www.immonot.be/Taker/Argus.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Door te klikken op de kolom Ref. Link, bekom je een beschrijving van het pand.

Kingfisher

#3 , 15 nov 2012 12:39

Draai de rollen om, als uw ex vindt dat het bedrag fair is, dat hij/zij dan het huis koopt en u het geld geeft. Geeft altijd verrassende resultaten.

Reclame

moonlady
Topic Starter

#4 , 15 nov 2012 16:32

Huis is 3/4 van mij en 1/4 van ex. hij kan mij dus onmogellijk alleen uitkopen.

Marijkealleen

#5 , 15 nov 2012 17:42

Je kunt toch altijd zelf nog een eigen schatter aanstellen ? Meestal wordt dat toch gedaan in zulke gevallen dacht ik. 3 schatters laten komen en het gemiddelde geschatte bedrag wordt genomen.

moonlady
Topic Starter

#6 , 16 nov 2012 16:43

we hebben bij notaris een document moeten tekenen dat de prijs van de schatter bindend is.

tira00

#7 , 16 nov 2012 17:57

dit heb ikzelf meegemaakt. Ik moest ook gewoon een tweede schatter vragen. Maar die mannen spreken mekaar niet tegen. De tweede schatting was net dezelfde als de eerste.

Terug naar “Kopen”