Hallo,
Na lang zoeken hebben we begin augustus 2012 een bod gedaan op een huis, dit bod werd na enige tijd aanvaard en er werd al snel een verkoopovereenkomst getekend bij de Immo. Op 23 oktober zou de akte verleden worden bij de notaris maar net 1 week voor het verleiden ervan kregen we het nieuws dat we het huis niet konden kopen doordat de huidige eigenaar schulden heeft. De schulden zijn hoger dan het bedrag dat overeengekomen is. De eigenaar zou geen successierechten betaald hebben na het ontvangen van een grote erfenis.
Na veel rondvragen, bellen naar notaris, ontvanger van registratie en directie van rechtzaken kregen we gisteren het nieuws dat de verkoop alsnog zou doorgaan. De verkoop zal doorgaan op de dag dat mijn lening bij de bank verloopt, ideaal dus.
Ze gaan het geld van de verkoop blokkeren en de eigenaar verder verantwoordelijk stellen voor de rest van de niet betaalde gelden.
Nu komt er nog bij dat de eigenaar de laatste maand niet meer bereikbaar is, hij is reeds verhuisd en liet ook een adreswijziging uitvoeren (dat tot op heden niet positief is bevonden door de wijkagent). De eigenaar is van Thaise afkomst en heeft nooit 1 dag gewerkt in België.
Zijn notaris heeft meerdere malen getracht hem te mailen, bellen en schrijven maar hier is nooit een reactie op gekomen.
De laatste info die ik doorkreeg van een vriendin van hem is dat hij terug naar Thailand zou zijn gegaan zonder iets van info achter te laten van duur of verblijfplaats.
Mijn vrees is dat hij gevlucht is om verdere problemen te ontlopen.
Nu mijn vraag, kan de verkoopsakte alsnog doorgaan indien hij niet komt opdagen? Wie zou in zijn plaats kunnen tekenen of wie is daar gemachtigd voor. Kan ik best een advocaat vragen om deze zaak ter harte te nemen?
Bestaat er niet een soort procedure om deze problemen op te lossen.
Alvast bedankt voor jullie advies.