Woonbonus, domiciliering en KI

erikvanendert
Topic Starter

Woonbonus, domiciliering en KI

#1 , 09 nov 2012 13:23

Hoi,

Ik huur tot nieuwjaar (mijn huidige domicilie) terwijl de akte van het huis dat ik koop verlijdt in november.
Nu begrijp ik dat het KI bepaald wordt op 1 jan, dus als ik mijn domicilie verhuis op 2 jan moet ik deze nog niet betalen voor 2013. Kan ik dan nog gebruik maken van de woonbonus voor 2012?
Ik voldoe aan alle voorwaarden, enkel "De woning die je aangekocht hebt moet je bewonen op het einde van het jaar waarop u de lening hebt afgesloten." is onduidelijk. Wat is "bewonen", is dat domicilie? Ik plan wat kleinere werken in december en ook de verhuis zal in december gebeuren.

Thx,
Erik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 09 nov 2012 14:23

Als ik het goed herinner: Indien er niemand gedomicilleerd staat, wordt het KI betaald door de persoon die de naakte eigendom heeft van de woning.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2012 15:30

Het is diegene die eigenaar is op 1 januari die de KI dient te betalen. Dat er iemand of niemand gedomicilieerd staat doet niets terzake.
Je zal ook het deel van het KI voor dit jaar moeten betalen. De notaris zal u hiervoor waarschijnlijk 1/12 van het KI dat de huidige eigenaar al betaald heeft vragen.

Reclame

erikvanendert
Topic Starter

#4 , 09 nov 2012 16:12

Ok bedankt voor jullie antwoorden, het lijkt bevestigd te worden door wat ik op basis van jullie antwoorden vond:
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/ko ... orheffing/

"Als u op 1 januari van het aanslagjaar het zakelijk recht op de woning bezit, moet u de onroerende voorheffing betalen", domicilie lijkt hierbij niet van belang.

Thanks,
Erik

wanton

#5 , 09 nov 2012 16:15

Als ik het goed herinner: Indien er niemand gedomicilleerd staat, wordt het KI betaald door de persoon die de naakte eigendom heeft van de woning.

Neen , het is degene die het vruchtgebruik heeft die de OV dient te betalen. En : OV is de belasting op het KI.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”