verkoop handelspand

frankys
Topic Starter

verkoop handelspand

#1 , 05 okt 2012 19:14

heb een hernieuwing angevraagd voor de handelshuur volgens de wetelijke termijn nu komen ze me te melden dat ze het gaan verkopen heb de 1 keuze maarde prijs is erg hoog
kan ik in het pand blijven of moet ik dat verlaten als ze het huur contract niet verlengen wegens verkoop of is er een andere oplossing
gr frankyss

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2012 20:39

Verkoop is volgens mij geen geldige reden om de handelshuur niet te verlengen.

scorpioen

#3 , 05 okt 2012 22:52

Handelshuurwet Art. 16 IV. Buiten de hierboven bedoelde gevallen kan de verhuurder de hernieuwing weigeren mits hij aan de huurder een vergoeding wegens uitzetting uitkeert, gelijk aan drie jaar huur, eventueel verhoogd met een bedrag, toereikend om de veroorzaakte schade geheel te vergoeden.

De verhuurder kan dus altijd de huurhernieuwing weigeren, als hij maar betaalt.

Verder is het zo dat de huurovereenkomst de mogelijkheid kan voorzien dat de koper de huurder uitzet. Dat moet je dus in het huurcontract nalezen. Dan geldt
Art. 12. Zelfs wanneer het huurcontract het recht voorbehoudt om de huurder uit het goed te zetten in geval van vervreemding, mag hij die het verhuurde goed om niet of onder bezwarende titel verkrijgt, de huurder slechts eruit zetten in de gevallen vermeld onder 1°, 2°, 3° en 4° van artikel 16, en mits hij de huur opzegt, één jaar vooraf, en binnen drie maanden na de verkrijging, met duidelijke opgave van de reden waarop de opzegging gegrond is, alles op straffe van verval.

Let wel. Deze mogelijkheid geldt enkel als de huurovereenkomst bepaalt dat de koper de huurder kan uitzetten.

Reclame

frankys
Topic Starter

#4 , 02 nov 2012 21:06

er is een nieuw huur kontrakt aangeboden maar de huurprijs is verdubbeld kan dit zo maar
van 450€ naar 800

scorpioen

#5 , 02 nov 2012 21:27

Handelshuurwet Art. 18. Indien uit het in artikel 14 bedoelde antwoord blijkt, dat de verhuurder de hernieuwing afhankelijk stelt van voorwaarden betreffende de huurprijs, de bijdrage in de lasten, de wijze van genot of andere modaliteiten van de huur, en indien omtrent die voorwaarden onenigheid blijft bestaan, wendt de huurder zich tot de rechter binnen dertig dagen na het antwoord van de verhuurder, op straffe van verval.
De rechter doet uitspraak naar billijkheid.

Ga dus onmiddellijk naar een advocaat om deze procedure op te starten als je nog geïnteresseerd bent om verder te huren. De vrederechter zal een deskundige aanstellen om de normale huurwaarde vast te stellen. Als je daar ook niet mee akkoord kan gaan kan je nog altijd afstand doen van je aanvraag tot huurhernieuwing.

Terug naar “Kopen”