Vraag ivm keuring elektriciteit

j.demoor

Re: Vraag ivm keuring elektriciteit

#16 , 17 okt 2012 08:25

“Art. 276bis - Controleonderzoek van laagspanningsinstallaties bij de verkoop van een wooneenheid ”(25 JUNI 2008. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 maart 1981 waarbij het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties voor de huishoudelijke installaties en sommige lijnen van transport en verdeling van elektrische energie bindend wordt verklaard, tot wijziging van artikel 276 van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties en tot invoeging van een artikel 276bis in het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties).

Zie verder:
10 maart 1981 Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties=http://www.epc-platform.be/files/arei-b ... ncotte.pdf
http://economie.fgov.be/nl/binaries/fol ... -56380.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/binaries/Lij ... -30534.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.5..§ 1. Elke woning moet op de volgende vlakken voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, die door de Vlaamse regering nader worden bepaald :...5° de aanwezigheid van voldoende en veilige elektrische installaties voor de verlichting van de woning en het veilig gebruik van elektrische apparaten...Art.15.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet, kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord. De burgemeester neemt in dat geval alle maatregelen die hij noodzakelijk acht ter uitvoering van het besluit...Het verzoek om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, kan worden ingediend door...of elkeen die blijk geeft van een belang...”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#17 , 23 okt 2012 15:18

En je moet de installatie herkeuren bij dezelfde instantie, dit werkt muggeziften in de hand, kassa kassa.
Dit klopt niet. Na een controle met een "de installatie is niet conform" resultaat (wat niet hetzelfde is als "afgekeurd") en de nodige aanpassingen, kan je kiezen voor een herkeuring (dus enkel de zaken die niet in orde waren) bij dezelfde instantie aan verminderd tarief, of een keuring door een andere instantie, maar dan is't een volledige keuring en betaal je ook de volle pot natuurlijk.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

patjebrussel

#18 , 23 okt 2012 19:23

En je moet de installatie herkeuren bij dezelfde instantie, dit werkt muggeziften in de hand, kassa kassa.
Dit klopt niet. Na een controle met een "de installatie is niet conform" resultaat (wat niet hetzelfde is als "afgekeurd") en de nodige aanpassingen, kan je kiezen voor een herkeuring (dus enkel de zaken die niet in orde waren) bij dezelfde instantie aan verminderd tarief, of een keuring door een andere instantie, maar dan is't een volledige keuring en betaal je ook de volle pot natuurlijk.
Dit is nieuw voor mij, en ik denk voor velen hier. Dit moet dan veranderd zijn sinds enkele maanden.
Dus graag wetteksten hierover en het verschil van afgekeurd en 'niet conform'.

Dat is nogal belangrijk voor velen, en ook voor mij omdat ik je kan bewijzen ZWART OP WIT dat mijn installatie alvast moet herkeurd worden bij HETZELFDE organisme. Er is geen sprake van 'niet conform' of afgekeurd, enkel voldoet of voldoet niet aan de AREI.
Dus graag, op dit juridisch forum, je stelling bevestigen.

Zie http://postimage.org/image/4zgn3rmbf/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Tope

#19 , 24 okt 2012 10:11

Nu zie ik dat onderaan op het proces-verbaal over het onderzoek van de electrische installatie van mijn pas gekocht appartement volgend besluit staat:

"De installatie mag in dienst blijven indien zonder vertraging wordt voldaan aan de vastgestelde inbreuken en de gepaste maatregelen getroffen worden opdat de installatie geen gevaar vormt voor personen en goederen. De installatie is niet conform. De installatie dient opnieuw gecontroleerd te worden door (HETZELFDE) organisme uiterlijk op datum akte + 18 maanden."

Blijkbaar is er dan geen keuze meer?

Jorre

#20 , 24 okt 2012 14:01

De wet omtrent keuze organisme is duidelijk: u hebt de vrije keuze.

http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... allations/

25 JUNI 2008. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 maart 1981 waarbij het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties voor de huishoudelijke installaties en sommige lijnen van transport en verdeling van elektrische energie bindend wordt verklaard, tot wijziging van artikel 276 van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties en tot invoeging van een artikel 276bis in het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties.

Art 3
Een artikel 276bis, luidend als volgt, wordt in het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties ingevoegd :
" Art. 276bis - Controleonderzoek van laagspanningsinstallaties bij de verkoop van een wooneenheid
01. Toepassingsgebied
Dit artikel is van toepassing op de verkoop van een wooneenheid :
- met een oude elektrische installatie waaraan sedert 1 oktober 1981 geen belangrijke wijzigingen of aanzienlijke uitbreidingen zijn aangebracht;
- met een oude elektrische installatie waaraan sedert 1 oktober 1981 belangrijke wijzigingen of aanzienlijke uitbreidingen zijn aangebracht maar waarvan het gedeelte dat dateert van vóór 1 oktober 1981 nog niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een controleonderzoek.
...
In het geval van een controleonderzoek met een negatief proces-verbaal als gevolg is de verkoper verplicht in de authentieke akte de verplichting voor de koper te doen vermelden zijn identiteit en de datum van de akte van verkoop schriftelijk mee te delen aan het erkend organisme dat het controleonderzoek van de elektrische installatie heeft uitgevoerd.

Na deze melding heeft de koper de vrije keuze om een erkend organisme aan te stellen voor een nieuw controleonderzoek om na te gaan of na de afloop van de termijn van 18 maanden, te rekenen vanaf de datum van de akte van verkoop, de overtredingen verdwenen zijn.
Indien de koper een ander erkend organisme aanstelt dan licht dit organisme het erkend organisme dat het eerste proces-verbaal van controleonderzoek heeft opgesteld hierover in.
Indien er tijdens dit nieuw controleonderzoek wordt vastgesteld dat er nog overtredingen overblijven zijn de voorschriften van artikel 274.02 van toepassing.

patjebrussel

#21 , 24 okt 2012 14:43

Bedankt Jorre voor deze duidelijkheid. M.a.w. die bureaus gaan hun boekje te buiten met de indruk te geven dat dit moet.

mava105
Juridisch actief: Nee

#22 , 24 okt 2012 15:59

Dat noemt men klantenbinding geloof ik.

Terug naar “Kopen”