Verkopers houden belofte niet

fiedertje
Topic Starter

Verkopers houden belofte niet

#1 , 05 okt 2012 20:42

Beste,

vorige week werd de akte van de aankoop van mijn huis verleden. Dat was echter een emotioneel moeilijk moment voor de verkopers (door een sterfgeval in de familie), maar zij wilden dat de verkoop toch op dat moment zou doorgaan.
Omwille van de emotionele omstandigheden heb ik toen enkele "tekortkomingen" van hen door de vingers gezien, maar nu (ruim een week later), zijn zij deze beloftes nog niet nagekomen. Het betreft
- ik heb 1 sleutel van de voordeur, maar zij hebben alle andere sleutels (ook binnendeuren) nog en zijn zelfs na de officiële aktedatum binnengeweest zonder mijn toestemming
- er staan nog enkele patiëntendossiers van hen in mijn woning (kan dit deontologisch wel?), ondanks vele beloftes van het voor de aktedatum te kopen ophalen
- de elektriciteit werd afgekeurd (wat ik wel verwachtte), maar ze kunnen mij geen enkel plan/schema/... hiervan geven. Ze hebben ook geen keuringsattest van toen de elektriciteit destijds (een verbouwing 10j geleden) aangepast werd. Ik heb die elektricien zelf opgebeld, maar omdat hij zijn werk niet volledig afgemaakt had toen (door een ongeval), heeft hij ook geen documenten meer hierover.
- verder wat de elektriciteit betreft: het gaat om een woongedeelte (van de jaren '70) en een werkgedeelte (van 2000 bijgebouwd); ook het woongedeelte is afgekeurd. Hadden zij dit destijds toen zij het pand kochten (in '99) niet moeten herstellen qua elektriciteit (of golden die wetten toen nog niet)?

Heb ik nu (na het verlijden van de akte) nog rechten m.b.t. bovenstaande vragen, of is het een gedane zaak?

Alvast hartelijk dank voor jullie advies!

Mvg,Fie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 08 okt 2012 09:07

1) Vervang uw sloten, ik ga binnenkort ook de akte laten verlijden van mijn eerste woning, en dit is ook het eerste dat ik ga doen. Je weet nooit wie er ooit een kopie van de sleutel heeft gekregen (de poetsvrouw, een broer/zus...)
2) Alle roerende goederen die zich in het huis bevinden op moment van verlijden akte zijn nu uw bezit, tenzij er anders gedocumenteerd staat in de akte. In principe kan u ze gewoon mee buiten zetten met het oud papier of u kan ze op kosten van de verkoper via een koerierbedrijf naar hun domicilie sturen (kosten zijn terug te vorderen via vredegerecht, hoewel ze misschien in een "verzoening" onmiddellijk kiezen om dit bedrag terug te betalen, vooral als je de hint laat vallen over de deontologische code rond beroepsgeheim...). Deze bepaling staat normaal gezien standaard in de akte. Lees hem anders eens snel na.
3) AREI is van kracht sinds 1981. Wat ze toen gedaan hebben bij hun verbouwingen/renovatie zou gedocumenteerd moeten zijn, maar als hier niets voorhanden is, zal je zelf met een toestelletje de draden moeten opsporen etc etc. Geloof niet dat ze verplicht zijn ook maar enige extra informatie te verschaffen buiten het keuringsattest.

Reclame

Terug naar “Kopen”