Baan kwijt/failliet vóór tekenen notaris. Wat nu.

Maja26
Topic Starter

Baan kwijt/failliet vóór tekenen notaris. Wat nu.

#1 , 01 okt 2012 13:37

Hallo,

Een maand geleden heb ik een leuk appartement gekocht. Nu is de hypotheekaanvraag de deur uit en heb ik 2 weken geleden de voorlopige koopakte getekend. Alles gaat dus prima. Afspraak voor de sleuteloverdacht bij notaris staat gepland op 29 oktober. Nu wil het zo zijn dat het erg slecht gaat op mijn werk ineens en mijn baas zich wellicht failliet wil laten verklaren. Wat moet ik nu doen? Afwachten? Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 01 okt 2012 14:35

Heb je een opschortende voorwaarde in het compromis waarin staat "met als opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een hypothecaire lening"? En is deze al dan niet vervallen? Indien ja op de eerste en nee op de tweede, dan kan je ze nog proberen in te roepen en ondertussen melden aan de bank dat je jouw job kwijt bent (C4 tonen). Kan zijn dat ze zich dan terugtrekken.

edit: Gedeelte over verzekering gewaarborgd wonen weggenomen, u komt hiervoor waarschijnlijk niet in aanmerking

Maja26
Topic Starter

#3 , 01 okt 2012 20:22

Er staat volgens mij iets daaroverin:

Deze overeenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk:

a- op 12 oktober 2012 koper voor de financiering van het appartement voor een bedrag van €.., geen hypothecaire lening of het aanbod daartoe van een erkende geldverstrekkende instelling heeft verkregen.....

Vóór 12 oktober zou mijn hypotheek rond moeten zijn. Dat komt wel goed zolang er niks aan de hand is. Maar wat als het bedrijf voor 12 oktober failliet gaat en ik niks meld omdat 29 oktober zo dichtbij is..
Wil niet 2 weken voor het tekenen van het huis alles kwijt zijn. De vraag is alleen meer voor mij hoe lang het duurt voordat het bekend is dat een bedrijf failliet is en het bekend is bij het UWV en of dit wordt gecheckt.
Beetje lastig uit te leggen allemaal.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2012 22:05

Misschien moet U zich eens afvragen wat voor U het verschil zou zijn mocht Uw baas vandaag failliet gaan of over een jaar.

Maja26
Topic Starter

#5 , 01 okt 2012 23:12

Misschien is het verschil heel makkelijk:

Wanneer het volgend jaar gebeurd ben ik niet meteen mijn huis kwijt, of wel Lanox?
Je kunt je waarschijnlijk best voorstellen dat het een rot situatie is wanneer je voor het eerst een huis hebt gekocht.

bosprocureur

#6 , 01 okt 2012 23:43

Misschien is het verschil heel makkelijk:

Wanneer het volgend jaar gebeurd ben ik niet meteen mijn huis kwijt, of wel Lanox?
Je kunt je waarschijnlijk best voorstellen dat het een rot situatie is wanneer je voor het eerst een huis hebt gekocht.
Tenzij we hier niet alles weten, is het eigenlijk eenvoudig :

U hebt nu werk, en een huurwoning (denk ik); straks hebt u (voor hoe lang??) geen werk, en een eigen appartement voor enkele maanden.

Een hypotheeklening moet afbetaald worden, elke maand, en als je begint te mankeren, flikkert er bij de bank of leningsinstelling een lichtje. Als zij dan uw wedde niet meer zien binnenkomen, flikkert het lichtje meer en meer, en na een paar maanden begint het scenario van ingebrekestelling, beslag, openbare verkoop van het appartement, wellicht gevolgd door verkoop van een aantal andere zaken....

Iets later kan u dan hier de nodige info bekomen over schuldbemiddeling.

Hard genoeg? Ik heb de indruk dat het nodig is.

Xastheron

#7 , 02 okt 2012 08:56

Misschien moet U zich eens afvragen wat voor U het verschil zou zijn mocht Uw baas vandaag failliet gaan of over een jaar.
Dan komt ze weer wel in aanmerking voor de verzekering "gewaarborgd wonen" die kosteloos door de staat aangeboden wordt. Voorwaarden zijn dat de eerste kredietopname minder dan 1 jaar geleden gebeurd is en dat je een jaar lang ononderbroken werkt. Je zou dus na verlijden akte onmiddellijk een aanvraag kunnen indienen en hopen dat ze goedgekeurd wordt voordat je op straat gezet wordt...

Maja26
Topic Starter

#8 , 02 okt 2012 09:58

Wanneer het bedrijf toch failliet gaat heb ik recht op een faillissementsuitkering van het UWV, die betaald het loon voor 100% tot wanneer je normale arbeidscontract had af moeten lopen. Daarom zie ik geen problemen wanneer het failliet gaat ná 29 oktober.
Ik begrijp het advies natuurlijk wel. Een hypotheek is veel geld.

Mijn vraag is meer, wat zouden jullie doen; 1e huis gekocht, koopakte getekend, nu nog een kleine 4 weken en dan staat het vast bij de notaris. Nu hoor ik pas dat het misschien wel snel over is met mijn baan (maar nog niets verder bekend dus..). Dus wat als het volgende week failliet is?! Of over 2 weken.. Hoe lang duurt een faillissementsaanvraag, en moet ik dan de afspraak afzeggen? Of simpelweg doen alsof ik nog niks weet?
Wanneer de afspraak bij de notaris pas over 5 maanden zou zijn dan was het een stukje simpeler voor me, nu is er alleen maar de vraag 'wat als..'.

Tope

#9 , 02 okt 2012 10:15

Hallo,

Een maand geleden heb ik een leuk appartement gekocht. Nu is de hypotheekaanvraag de deur uit en heb ik 2 weken geleden de voorlopige koopakte getekend. Alles gaat dus prima. Afspraak voor de sleuteloverdacht bij notaris staat gepland op 29 oktober.

Bedankt.
Gaat allemaal wel erg snel ook.
De hypotheek is net aangevraagd en de authentieke akte wordt blijkbaar op 29 oktober al verleden.

Kingfisher

#10 , 02 okt 2012 12:40

Dus je zit nu in een heel precaire arbeidsituatie, en toch ga je door met een verbintenis die u de komende 10-20-30 jaar in de schulden zal steken. Neem diep adem, denk goed na, en blaas alles af. Een trein doen stoppen vraagt soms meer moeite dan er gewoon blijven opzitten, maar is soms wel de beste oplossing.

Daarenboven, als u nu al weet dat uw baas misschien failliet zal gaan, en u meldt dit niet aan uw bank bij uw aanvraag van een lening, dan kan de bank dat later tegen u gebruiken.

En de verzekering gewaarborgd wonen is maar 3 jaar, maximum 600€ per maand en zakt van 70% (eerste jaar ) tot 42% (het derde jaar), maar de lening moet al een jaar lopen. Dus als uw bedrijf binnen de 12 maand stopt, bent u gezien.

Een faillisementsuitkering wordt pas uitgekeerd als het faillisement is uitgesproken. Mijn vriendin, een kaderlid in een failliet bedrijf, heeft 6maanden geen loon gehad, inzoverre dat ze zelfs naar het ocmw is moeten gaan (wel altijd leuk belasting betaald) voor een minimumsuitkering. 3 jaar later is ze vergoed door de curator, zonder interesten. Hoe lang kan u het uitzingen als alle inkomsten wegvallen? 1 maand? 2 maand? Na drie maand gaat de bank over tot gedwongen uitvoering.

Maja26
Topic Starter

#11 , 02 okt 2012 12:55

Ok, alles afblazen.. Wat als mijn baas failliet gaat 'pas' over 2 maanden, dan heb ik dus geen huis? Ik ben nu al aan het solliciteren naar andere banen, geloof niet dat ik lang zonder werk zal zitten. Je weet het nooit inderdaad. Ik wil alleen mezelf niet voor me kop slaan wanneer het nog lang niet failliet is, ik alles heb afgezegd.. en een nieuwe baan weet te vinden.

Terug naar “Kopen”