Notaris

Liesjeuuh
Topic Starter
Berichten: 2

Notaris

#1 , 01 okt 2012 05:47

Enkele weken geleden zou ik mijn akte ondertekenen van mijn appartement.
De koper kon echter de koop niet laten doorgaan onder de afgesproken voorwaarden.
Nu heb ik mijn notaris gezegd dat ik mijn voorschot terug wil
maar ook de kosten die ik allemaal heb moeten doen zoals
mijn dossierkosten, annulatiekosten en de 10% waar ik recht op heb.
Mijn notaris is heel goed bevriend met de koper.
En dat heeft gedurende de hele periode ook al zijn sporen na gelaten.
Ik wist niet dat we dezelfde notaris hadden.
Maar normaal in dat geval moet deze ook neutraal blijven.
De annulering van de akte is nu al twee weken geleden.
Toen ik vrijdag belde naar mijn notaris met de vraag hoe het nu verder ging verlopen
wist hij het zelf niet.
En ik ben ten einde raad dit is allemaal nieuw voor mij...
Wat moet ik doen om mijn geld terug te zien?
En aanspraak te maken op mijn 10% en alle onkosten samen met mijn voorschot?

Hopelijk weten jullie meer raad te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 okt 2012 08:41

Normaal moet de persoon die de koop annuleert een schadevergoeding gelijk aan het voorschot aan de andere partij. Schadevergoeding dient onder andere om de gemaakte kosten te dekken, dus die kosten kan u niet eisen.
Kijk ook goed na welke opschortende voorwaarden er in de compromis staan. Indien de koper zich hierop beroept, moet hij u ook geen schadevergoeding, en krijgt u dus niets.

Opeisen van het voorschot als schadevergoeding zal via de rechtbank moeten, als de koper deze niet wil vrijgeven aan u.

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 01 okt 2012 11:28

Voorschot staat (hopelijk) op een derdenrekening bij de notaris? AS naar de notaris en vragen hem het voorschot terug te storten binnen de 10 werkdagen etc etc.

Verkoper kan de koop niet laten doorgaan: hoe heeft hij u dit gemeld? Zorg ervoor dat hij de nodige stappen onderneemt zodat je 4 maanden na het compromis geen bericht krijgt van vadertje staat om de 10% (of 5% in geval van klein beschrijf) registratierechten te laten storten. Misschien kan de notaris de registratie van het compromis laten schrappen of iets dergelijks? Weet ook niet juist hoe dit gaat...

Beter geïnformeerden zullen hier uitsluitsel geven, maar ik denk dat je ook de verkoper in gebreke moet stellen en heb ook moet melden dat je de schadevergoeding verwacht. Zoals Turaki al zei: check het compromis. Hier zal ook instaan welke de schadevergoeding moet bedragen.

Reclame

Liesjeuuh
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 01 okt 2012 12:02

In mijn compromis staat dat indien de koop geannuleerd wordt
de andere partij recht heeft op 10%.
Dus ik heb daar recht op.
Maar ik ben blij te weten dat mijn notaris hiervoor moet zorgen
want hij zegt dat hij dat niet weet.
Terwijl dit dan toch tot zijn takenpakket behoord.
Mijn voorschot staat deels vast bij de notaris en deels nog bij
de makelaar maar dit hoor ik terug te krijgen.

Alvast bedankt.

Xastheron
Berichten: 719

#5 , 01 okt 2012 12:09

Laat dan ook zo spoedig mogelijk de makelaar weten dat je jouw voorschot terug dient te krijgen (best ook aangetekent). Hij dient dit volledig en integraal terug te storten (weet niet of je recht hebt op de verzamelde interesten). Kijk goed na dat hij hier geen makelaarscomissie aftrekt, want dit dien jij hem niet te betalen.

dieke
Berichten: 1299

#6 , 01 okt 2012 12:19

Ik ben ook maar een leek, maar heb wel al wat ervaring met zowel kopen als verkopen van onroerend goed. Mijn idee: tijd voor een consult bij een advocaat. Ik geef toe dat het puur een persoonlijk aanvoelen is, maar wij hebben zo ooit ook een serieuze frats aan de hand gehad toen bleek dat wij als verkoper dezelfde notaris hadden als de koper. Van neutraliteit bleek weinig sprake en dat heeft ons toen toch wel wat ellende opgeleverd om te krijgen waar we recht op hadden. We hebben er toen uiteindelijk zelfs onze advocaat bijgeroepen om aanwezig te zijn bij de ondertekening van de akte, en dat bleek nodig.

Hierin kan ik mis zijn, maar het lijkt me iets om te onderzoeken: bij mijn weten kan je een compromis onderling ontbinden, maar dan zonder schadevergoeding. Moet een compromis, indien 1 van de partijen schadevergoeding wil opeisen, niet sowieso via een rechtbank worden ontbonden?

Xastheron
Berichten: 719

#7 , 01 okt 2012 12:28

en de kans is groot dat het dan via rechtbank eerste aanleg is (afhankelijk van grootte van de vergoeding).

Terug naar “Kopen”