betekening uithuisplaatsing

elsm
Topic Starter

betekening uithuisplaatsing

#1 , 24 sep 2012 14:46

Beste,

Kan u mij helpen met onderstaande vraag? U zou er mij een groot plezier mee doen. Alvast dank bij voorbaat!!

Huurwoninggeschil. Huurders betalen al maanden huur niet. Eigenaar dient verzoekschrift in. Vonnis 1 van vrederechter geeft ze nog één kans: betalen huur + 200 euro afbetaling huurgebreken/maand, de zaak zal worden geëvalueerd op terechtzitting op 26 juli. Op die terechtzitting stelt vrederechter vast dat er nog altijd niks van huurgelden betaald is. De huurders hebben ondertussen een collectieve schuldbemiddeling aangevraagd. Vonnis 2 luidt daarom: veroordeling betaling huurgeld juli vermeerderd met interesten, ontbinding huurcontract, uithuisplaatsing één maand na vonnis, veroordeling wederverhurings-en bezettingsvergoeding. Eigenaar weet niet dat hij dit vonnis moet laten betekenen om tot uitvoering ervan over te kunnen gaan. Eén maand na vonnis komt hij dat te weten. Hij klopt hiervoor aan bij gerechtsdeurwaarder. Ondertussen betaalde de dienst voor schuldbemiddeling van huurders 500 euro huur juli en 500 euro huur augustus uit. De secretaresse van deurwaarder zegt dat vonnis 2 hierdoor niet meer betekend mag worden. De uithuisplaatsing zou enkel nog kunnen betekend worden indien vonnis 1 ook alsnog wordt betekend (was nog niet gebeurd). Klopt dit? Kan een vonnis niet meer betekend worden wanneer één eis hieruit is voldaan? Is die eis rond betaling huurgeld juli wel voldaan, aangezien interesten niet werden mee gestort? Wat is er nu (minimum) nog noodzakelijk om uithuisplaatsing te kunnen laten uitvoeren? Is er geen andere weg dan vonnis 1 ook nog te laten betekenen (klinkt in mijn leekoren zinloos, maar ja, wat zegt de wet?)?

Mvg,

Els

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 sep 2012 08:10

“Art.1050.De termijn om hoger beroep aan te tekenen is één maand, te rekenen vanaf de betekening van het vonnis...Art.1495.Geen veroordelende beslissing kan worden ten uitvoer gelegd dan nadat zij aan de partij is betekend...Die bepalingen gelden op straffe van nietigheid van de daden van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Vonnis 1 van vrederechter geeft ze nog één kans: betalen huur + 200 euro afbetaling huurgebreken/maand’
‘Vonnis 2 luidt daarom:...ontbinding huurcontract, uithuisplaatsing één maand na vonnis’

Het is mogelijk dat vonnis 1 een tussenvonnis was dat dan met eindvonnis 2 één geheel uitmaakt. Het is dan noodzakelijk beide vonnissen te betekenen teneinde hoger beroep ertegen uit te sluiten.

Het uitvoeren van vonnis 1 doet vonnis 2 niet teniet,zodat dit vonnis onverkort kan uitgevoerd worden,tenzij daartegen hoger beroep wordt aangetekend
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

elsm
Topic Starter

#3 , 27 sep 2012 10:57

Dank J. voor uw antwoord!

In vonnis 1 staat beschreven dat de zaak in voortzetting op de volgende terechtzitting komt.
In vonnis 2 wordt ook naar vonnis 1 verwezen: "Gezien het vonnis... Om deze redenen, de vrederechter, Rechtdoende op tegenspraak en alle verdere en strijdige conclusies verwerpend,.Veroordeelt verwerende partij om..."

Ik veronderstel dat ik hieruit mag afleiden dat beide vonnissen één geheel vormen?

Mvg,
Els

Reclame

Terug naar “Kopen”