Verhuurder kan mijn bezochte internetpagina's zien

Beevy
Topic Starter

Verhuurder kan mijn bezochte internetpagina's zien

#1 , 16 sep 2012 15:46

Hallo allemaal,

Ik huur sinds augustus een studio. Dit betekent dat ik een eigen keuken en douche heb, en dat het een zelfstandige woning is. Mijn internet wordt geregeld door mijn verhuurder. Ik betaal dus een bedrag aan hem per maand en mijn verhuurder zorgt ervoor dat ik internet heb. Dit staat ook vastgesteld in het contract.

Nu blijkt dit anders te gaan dan dat ik verwacht had. Ik heb van mijn verhuurder een bonnetje ontvangen met een username en wachtwoord. Ik moet inloggen op het netwerk, hier hoef ik geen wachtwoord voor in te voeren. Vervolgens geeft mijn computer een melding dat er aanvullende aanmeldingsinstructies gevolgd moet worden. Als ik daar dan op klik kom ik op een internetpagina terecht waar ik dan mijn username en wachtwoord kan invoeren. Als ik dit heb gedaan kan ik internetten. Ik moet dus inloggen op een bepaalde online server.

Mijn webbrowser ziet deze inlogpagina echter als een onbeveiligde pagina, en ik moet mijn firewall hiervoor uitschakelen. Ik heb hier navraag over gedaan bij mijn verhuurder. Zijn antwoord hierop is dat hij verantwoordelijk voor zijn huurders is, en ons moet behoeden om illegale pagina's te bezoeken. Hij krijgt een melding als er illegale pagina's bezocht worden, en kan ook illegale pagina's voor ons blokken. Hij geeft aan dat hij hier wettelijk verplicht toe is.

Mijn vraag is echter, mag dit zomaar en valt dit niet onder privacyschending? Ik heb nu namelijk het idee dat hij elke pagina die ik bezoek kan inzien. Erger nog, ik heb het idee dat hij mijn ingevulde wachtwoorden kan inzien. Ook ben ik bang dat als die server ooit gehackt wordt, de hacker toegang heeft tot alle 39 computers van de huurders uit het gebouw.

Ik verneem graag een antwoord van iemand die af weet van privacyschending m.b.t. internet. Alvast erg bedankt voor jullie tijd.
Laatst gewijzigd door Beevy op 16 sep 2012 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 sep 2012 16:03

??

Ben je meerderjarig?

Complete inbreuk op het EVRM. Lijkt me eerder een systeem waarbij de verhuurder commercieel misbruik van een een lijn voor zuiver privatief gebruik...

Beevy
Topic Starter

#3 , 16 sep 2012 16:07

Bedankt voor je antwoord. Ja ik ben 23 jaar. Ik kan hier dus aangifte voor doen?

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 sep 2012 16:21

ben je gedomicilieerd of is het een kot? Voor koten bestaat idd die toepassing, werd/wordt vaak aangeboden om kostendelend internet te gebruiken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2012 16:33

Wie is de provider ...u kan daar al eens horen?
Idd kot..... is het een geregistreerde (bij de univ) gekende verhuurder.
Wat staat juist in uw contract?
Wat moet u betalen....
Wat de aansluiting betreft mogelijk wat meer info dan kunnen de IT-ers hier hun mening geven.

Turaki

#6 , 16 sep 2012 23:21

Grove schending van de privacy ook, volgens mij. Het is bovendien niet aan de verhuurder (in alle gevallen, of dit nu een kot is of een appartement) om illegale sites te blokkeren, dit doet de provider zelf (denk maar aan de pirate bay) na een vonnis die hen dit verplicht.

Beevy
Topic Starter

#7 , 17 sep 2012 00:07

Wie is de provider ...u kan daar al eens horen?
Idd kot..... is het een geregistreerde (bij de univ) gekende verhuurder.
Wat staat juist in uw contract?
Wat moet u betalen....
Wat de aansluiting betreft mogelijk wat meer info dan kunnen de IT-ers hier hun mening geven.
- De provider en het aantal mb/s (als totale bundel) van het pand zou ik niet weten, daar ga ik even navraag over doen. Het precieze bedrag weet ik ook niet, ik betaal namelijk € 107 voor 'levering gas, water, licht, CAI en internet'. Het precieze bedrag voor internet ga ik dus ook navragen. Ik moet hier tot mijn schaamte aan toevoegen dat ik nu pas zie dat dit ook het enige is wat er over internet in het contract staat. Er staat dus nergens een artikel waar specifiek genoemd staat dat de verhuurder mijn internet verzorgd.

- Ik weet nou niet zo goed wanneer het officieel een kot is of niet. Ik heb getekend voor een 'studio', zoals het in het contract staat. Het is officieel een zelfstandige woonruimte (eigen keuken, badkamer, voordeur, brievenbus) en ik ontvang er dan ook huursubsidie over.

- De aansluiting is via wifi door het hele gebouw. Er hangen 2 routers per verdieping, deze zenden het netwerk uit. Die routers zijn niet aangesloten aan internetkabels, dus die ontvangen het netwerk waarschijnlijk ook draadloos. Ik heb de modem nog niet gevonden in het gebouw. Verder is de server waarbij ik moet inloggen 4ipnet. Zie hier het scherm dat ik krijg als ik ben ingelogd (uiteraard heb ik dat zwarte zelf gedaan): Afbeelding

Hawkee

#8 , 17 sep 2012 07:40

illegale sites worden inderdaad geblokt door de provider.
4ipnet is een product waarmee je een volledig gebouw/terrein kunt voorzien van wifi via grote en kleine routers die verbinding maakt met de router van de provider.

dit is een tekening van ip4net zelf, waar je ziet hoe het systeem werkt/aangesloten is.
http://www.4ipnet.com/file/en/solutions/images/ed2.gif

dit systeem wordt degelijk gebruikt, meestal voor campussen e.d.
4ipnet is ook van het systeem wifi free for a fee, wat erop aankomt dat je x aantal euro betaald / maand voor dan "gratis" op het internet te gaan.

de verhuurder kan via 4ipnet ook je bezochte websites raadplegen, hij krijgt een lijst met ip's te zien als hij het opvraagt, en via simpele sites kan je makkelijk die ip's raadplegen om te zien wat de sites zijn.
dus qua privacy is het niet wat het moet zijn.

Franciscus

#9 , 17 sep 2012 13:58

Kan u paswoord niet wijzigen?

Hawkee

#10 , 17 sep 2012 19:04

dat zullen vaste paswoorden zijn maar, zelf als hij het paswoord zou veranderen zou de verhuurder nog steeds de ip's kunnen zien wat de TS bezoekt.

Franciscus

#11 , 17 sep 2012 19:12

Dan toch eens de algemene voorwaarden lezen van de provider en wat de mogelijkheden zijn van de 'verhuurder'.
Kan perfect dat hij als 'huurder' van het IP adres de websites kan zien/opvragen.
De IT- krakken hier kunnen daar misschien op antwoorden.

Maar is volgens mijn bescheiden mening een inbreuk op de privacy.

Hawkee

#12 , 17 sep 2012 19:28

het systeem dat de verhuurder gebruikt is zoals kulnet, een algemene server waar verschillende personen op aangesloten kunnen worden binnen een bepaalde afstand, in dit geval het gebouw zelf.
dat hij de ip's kan zien is natuurlijk vanzelfsprekend maar dat mag hij natuurlijk niet controleren om het laten en doen te zien van de huurders, en hun daarop dan aan te spreken.
indien hij dat wel doet is het (volgens mij) idd inbreuk op de privacy.
bij welke provider zitten jullie als huurder origineel?
als je totaal niet tevreden bent over de dienst die de verhuurder biedt zou je mss kunnen voorstellen om je internet bij hem te laten vallen en minder algemene kosten te betalen, en dan eens uitkijken voor een eigen provider.
indien je mag natuurlijk

Beevy
Topic Starter

#13 , 18 sep 2012 21:41

Erg bedankt voor alle reacties. Ik moet overigens zeggen dat ik in Nederland woon. Ik zie nu pas dat dit een .be website is. Ik denk alleen dat dat qua privacy regelgeving weinig uitmaakt.

Ik heb te weten kunnen komen dat het internet van UPC is. Het pakket is 120 mb/s voor het gehele gebouw (dus voor 39 gebruikers). Omgerekend zou dat zo'n 3 mb/s per persoon zijn. Aangezien het internet er regelmatig uit ligt of te langzaam is, denk ik dat dat ook veel te weinig is. Ik ben daarom (en uiteraard de privacy-kwestie) ondertussen in overleg met mijn verhuurder, om te kijken of ik zoals Hawkee aangeeft eigen internet kan krijgen. Hopen dat dat gaat lukken. Zo niet, dan ga ik denk ik een groot probleem van de privacy-kwestie maken.

In ieder geval erg bedankt voor de reacties!

Vandebos

#14 , 18 sep 2012 22:17

in dat geval beste Noorderbuur is http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; uw beste vriend...

Terug naar “Kopen”