kleine opmerking: heb je in jouw kosten ook de registratierechten (bouwgrond), ereloon notaris (hypothecaire lening) etc etc verwerkt? Is een beetje off-topic, maar gezien deze kosten toch ruwweg geschat rond de 15000 kunnen zitten...
Ja deze heb ik erbij gerekend.
Met een huis zou ik wel voorzichtig zijn: als jij 2/3 betaalt, en jouw vriendin 1/3, dan zou ik de eigendomsverdeling evenredig opstellen: jij 2/3, zij 1/3. Maar bv:
- als je dan later trouwt, breng het in de huwgemeenschap, dan ben je 50/50 eigenaar
- maak haar erfegename, zorg dat jij 2/3 schuldsaldo op jou neemt
Voor inboedel: heeft geen zin. Als je nu een tefel en stoel van 400€ koopt, binnen 3 jaar is die maar 80€ meer waard, volledig afgeschreven. Heeft het zin om er dan nog over te vechten wie 30€ krijgt en wie 10? Ondertussen ga je de hele tijd zitten discussieren over wie de zetels moet kopen en wie het tapijt?
Het is wel degelijk de bedoeling om de eigendomsverdeling evenredig op te stellen.
Het volgende begrijp ik niet goed: - als je dan later trouwt, breng het in de huwgemeenschap, dan ben je 50/50 eigenaar. Wilt dit zeggen dat dan mijn vriendin plotseling voor 50% mee eigenaar word?
Over de inboedel is het inderdaad niet waard te discussieren. Hier gaan we gewoon met een gemeenschappelijke rekening werken.
t je kan perfect beschrijven dat jij er 130k hebt ingestoken en je vriendin 30k en het huis mag op beide namen staan.
Zoals gezegd heb je bij samenwonen geen gemeenschappelijk inkomen (hoeft ook niet bij trouwen trouwens). Dus blijft je enige vraag over de afbetaling van de lening.
Ik vrees dat dat iets moeilijker is daar als uw vriendin niet in staat is 50% af te betalen en ik weet niet of een notaris dat graag in een akte zal zetten (of zelfs kan) dat er anders afbetaald wordt.
Dus ofwel hou je idd alle uitreksels bij ofwel stel je een korte overeenkomst tussen jullie beiden op over hoe je de afbetaling onderling regelt. Zou voldoende moeten zijn bij eventuele herverdeling.
Ja inderdaad, het enige probleem is de afbetaling. Ik zou graag 70% afbetalen, zij 30%. Ik hoop dat dit mogelijk is door een korte overeenkomst.
Als ik dit onderwerp aansnijdt met familie reageren ze alsof het toch wel vanzelfsprekend is dat ik meer van de lening zou afbetalen en het huis 50/50 wordt verdeeld.
Aangezien zij mogelijk meer zal doen in het huishouden ect..
Ik denk hier helemaal anders over: Ik zal sowieso al meer inbrengen in de gezamenlijke pot voor huishouden dus daarmee wordt dit gecompenseerd.
Bedankt alvast voor de vele reacties! Denk dat dit onderwerp voor meer mensen interessant is aangezien hier weinig over te vinden valt.