huis kopen die ik huur

stargatefreek
Topic Starter

huis kopen die ik huur

#1 , 09 aug 2007 14:42

hallo binnenkort gaat mijn huisbaas mijn huis verkopen die ik al meer dan 20 jaar huur.

heb ik als huurder altijd de eerste keur?

als de prijs te hoog is en we moeten er uit, hoeveel tijd krijgen wij om te verhuizen.

groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 aug 2007 11:06

Meer dan 20 jaar huur verleent de huurder geen voorkooprecht.

?Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte, zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt.Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde be?indigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, ?? 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen van de datum van het verlijden van de authentieke akte tot vaststelling van de overgang van eigendom.?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Onderzoek dus op het Registratiekantoor of uw huurovereenkomst geregistreerd is en laat ze zonodig zelf registreren voor het verlijden van de authentieke verkoopakte.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

stargatefreek
Topic Starter

#3 , 16 aug 2007 11:43

bedankt voor je bericht.

nu ik weet dat ze het huis gaan verkopen hebben de eigenaars ons beloofd het huis te verkopen aan ons en er was mondelings een bedrag afgesproken.
een week later trekken ze hun belofte in omdat ze zogezegd een hoger bodhebben gekregen.
nb.ons huis staat nog niet officieel te koop.
er hangt nog geen brief met te koop aan de venster of het is niet in handen van een immo kantoor.
het rare daaraan is dat diepersoon hier nog nooit is binnen geweest laat staan dat wij die persoon kennen.
wie koop er nu een huis zonder het te zien te hebben.

wij zijn natuurlijk ongerust met die situatie.

mijn vraag is: kan ik klacht neerleggen aangezien we een mondelings akkoord hadden?

stress en nog eens stress......

groeten

:(

Reclame

dieke

#4 , 18 aug 2007 13:47

Hoewel wat bert1972 zegt ongetwijfeld correct zal zijn, zie ik als niet-jurist het toch niet rooskleurig in voor TS. Indien de rechtspraak dergelijke eisen zou beginnen inwilligen, wordt het een 'zottenkot'. Zo kan ik ook makkelijk naar de rechter trekken zonder enige vorm van schriftelijke verkoopsovereenkomst en beweren dat mijn buren me hun woning hebben beloofd aan prijs X, getuigen van die mondelinge overeenkomst mijn andere buren die ook op het feestje waren. Dit absurde voorbeeldje even om te zeggen: indien geen schriftelijke overeenkomst, heb je geen poot om op te staan.

Terug naar “Kopen”