Ik heb onlangs mijn huis (gebouwd in 1929 waarvan ik derde eigenaar was) verkocht, maar stootte daarbij op een onaangename verrassing.
Mijn huidige notaris stelde vast dat er nog geen bodemattest is afgeleverd omdat op het perceel een risicogrond is gevestigd, en dat aldus de grond nog niet in de inventaris van OVAM is opgenomen.
Nochtans heeft de toenmalige notaris (nu op rust) indertijd de verkoop laten doorgaan op grond van een op 21 mei 1998 afgeleverd blanco bodemattest.
Nu blijkt dat dit blanco bodemattest enkel meldt dat OVAM niet over de vereiste gegevens beschikte.
"Voor dit kadastreel perceel zijn geen gegevens beschikbaar in het register van verontreinigde gronden omdat er geen gegevens beschikbaar zijn bij de OVAM. Opmerking: Gronden waarop een inrichting gevestigd is of een activiteit wordt of werd uitgeoefend die opgenomen is in de lijst bedoeld in artikel 3 paragraaf 1 van het bodemsaneringsdecreet kunnen vanaf 1 oktober 1996 slechts overgedragen worden als er vooraf een oriënterend bodemonderzoek aan de OVAM is bezorgd met de melding van de overdracht."
De notaris heeft gewezen op de draagwijdte van de eventuele saneringsplicht, de aansprakelijkheid en informatieplicht van de partijen.
De verkoper verklaart met betrekking tot het goed, geen kennis te hebben van bodemverontreiniging noch door hemzelf, noch door zijn rechtsvoorgangers, en dat er bovendien geen inrichting op gevestigd geweest is of activiteit op uitgeoefend werd die bodemverontreiniging kunnen veroorzaken, zoals opgenomen in de lijst bedoeld in artikel 3 paragraaf 1 van het bodemsaneringsdecreet of die aanduiding kan geven tot een saneringsverplichting of tot gebruiksbeperkingen.
Voorzover de verklaring van de verkoper te goeder trouw afgelegd werd, neemt de koper de risico's van eventuele bodemverontreiniging en kosten die daaruit voortvloeien op zich en verklaart hij dat de verkoper hiervoor tot geen vrijwaring zal zijn gehouden. Deze clausule geldt onder partijen, maar is niet tegenstelbaar aan OVAM.
De notaris die van de gewezen instrumenterende notaris de zaak heeft voortgezet, was toen betrokken bij het opstellen van de akte.
Ondertussen is mijn woning verkocht, gezien het bodemattest na een oriënterend bodemonderzoek met gunstig gevolg is afgeleverd.
Kan ik nog beroep doen op de beroepsaansprakelijkheid van de notaris die de koop in 1998 heeft laten doorgaan?
Is er verjaring in deze zaak, en heb ik ergens nog verhaal?