Huis overnemen van mijn ouders

DavidBrown
Topic Starter
Berichten: 2

Huis overnemen van mijn ouders

#1 , 02 aug 2012 10:37

Ik heb één broer die reeds een eigen huis heeft.
Zelf huur ik momenteel een huis.
Mijn ouders hebben een eigen woning, maar die wordt stilaan te groot voor hen om te onderhouden.
Nu zouden zij willen uitkijken voor een kleinere woning te kopen en zou ik in hun huis trekken.
Mijn ouders hebben geen voldoende vrij budget om een nieuwe woning te kopen zonder dat ze hun eigen huis verkopen.
Gezien ik slechts één broer heb zou ik 'later', de helft van de woning erven.
Binnenkort komt er wellicht een woning te koop die mijn ouders wel zou liggen.
Een mogelijk scenario dat we al besproken hebben is dat ik het koop voor hen.
Nadeel is dat het klein beschrijf is en dat ik er dus drie jaar eerst zelf zou moeten woning om van de korting te genieten,
maar dat zie ik niet echt zitten.
Wat zou een goede formule zijn opdat ik onmiddellijk in mijn ouders huis kan intrekken?
Ik heb zelf niet voldoende budget om de 'duurdere' woning van mijn ouders volledig over te kopen, en zo het deel van mijn broer in het huis uit te betalen en budget voor mijn ouders voorzien om hun nieuwe woning te kopen.
Anderzijds wil ik ook niet in hun trekken, er misschien al aanpassingen doen en dan zovele jaren later het huis moeten laten schatten voor de erfenisverdeling.
Concreet : is het realistisch dat ik nu al een schatting laat doorvoeren op mijn ouders huis, dit laat vastleggen in een akte, vervolgens een deel van het huis afkoop, met name het bedrag dat mijn ouders nodige hebben om hun nieuwe huis te kopen?
Stel dat jaren later de erfenis dan verdeeld moet worden, kan dan nog dezelfde schattingswaarde van het huis gebruikt worden of wordt dit aangepast?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patjebrussel
Berichten: 627

#2 , 02 aug 2012 13:19

Beste,
Zorg er maar voor dat je de woning van je ouders volledig kunt kopen. Laat je niet verleiden door toestanden later te regelen, ambras verzekerd. En als je toch denkt een goede broer te hebben, dan zal ie nu wel akkoord gaan, indien niet dan weet je wat je te wachten staat als je dat nu niet meteen kunt regelen.
KOOP de woning nu, zonder zever en rekening te houden met latere mogelijke erfenissen en verdelingen.

Ooit heb ik 50 % kunnen kopen van een woning, van de andere 50% heb ik sowiso 25 %. De notaris riedt me dit af, ik heb hem toen gevolgd, en jaren later weet ik waarom. Ik zou nu 3/4 van een woning hebben gehad waar ik werd buitengesmeten maar wel de onderhoud en alle onkosten zou gehad hebben.

En wees maar gerust, zo zijn er duizenden verhaaltjes, processen en eeuwenlange ruzies.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 06 aug 2012 00:00

Kan je het nu financieel niet aan die woning van je ouders te kopen, laat hen die dan aan derden verkopen en met de opbrengst daarvan hun nieuwe woning aankopen. Erven komt (hopelijk veel) later wel.

Reclame

Terug naar “Kopen”