Aankoop woning - optie - compromis

spadel
Topic Starter
Berichten: 2

Aankoop woning - optie - compromis

#1 , 31 jul 2012 17:35

Beste,

Ik heb volgende vraag:

Samen met partner bezoek ik 2 weken terug een woning die verkocht wordt door een koppel in samenwerking met een immokantoor.
Na enkele dagen gaan we nogmaals kijken met onze ouders bij.

Vorige week doen wij een bod, hetwelke eerst niet werd aanvaard door de verkopers. Zij doen tegenvoorstel.
Ik laat zelfde dag telefonisch weten aan immo dat we akkoord zijn met tegenvoorstel. Ze zetten het huis op hun site 'OPTIE GENOMEN'. Ik stuur per mail bevestiging van onze telefoongersprekken, van ons bod en van het feit dat wij hun tegenvoorstel aanvaarden. Ik laat ook weten dat wij asap een compromis wensen te tekenen en ook tussenkomst willen van onze eigen notaris.

Het immokantoor stuur mij een draft van de compromis, volledig ingevuld en met de mededeling dat ze compromis is nagekeken door notaris verkopende partij en ter nazich naar onze notaris (kopers). Ze bevstigen afspraak ter ondertekening van compromis op het adres van immokantoor.

Nu komen wij op afgesproken uur bij immomakelaar (erkend makelaar) en zegt men ons dat een ander koppel ons is voorgeweest en 2 uur ervoor het compromis hebben getekend met verkopers. Wij vallen uit de lucht. Immo zegt dat zolang compromis NIET is getekend er geen verplichting is van verkopers om aan ons te verkopen. Ze zeggen dat ze nooit een einduur hebben gegeven van de optie.

Kan dit zomaar?
Heeft iemand hier idee van?

Bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 31 jul 2012 18:50

Er zijn volgens mij voldoende aanwijzingen dat de koop met u gesloten was (akkoord over prijs en zaak).

U kan dus de uitvoering vorderen (moeilijk omdat er reeds een andere compromis getekend is), of een schadevergoeding eisen daar ze niet meer kunnen leveren wat ze aan u verkocht hebben. Neem hiervoor het percentage van voorschot in de compromis, of indien geen voorschot 10%. Best wel via een advocaat, daar dit over veel geld gaat.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2012 09:29

Geen idee of het met een immokantoor hetzelfde is, maar toen wij bij een bouwfirma de optie tekenden, heeft de verkoper ons expliciet meegedeeld dat deze optie voor de bouwfirma bindend was. Met andere woorden: dat wij nog wel konden afzien van de uiteindelijke koop, maar indien de firma dit zou willen, ze ons schadevergoeding moesten betalen.

Maar zoals gezegd: dit was met een sleutel-op-de-deur firma. Geen idee of dit gelijkaardig is met immo-kantoren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 01 aug 2012 09:38

Belangrijk in deze case is dat de term "optie" niet correct is. Dat het immokantoor dit zo op hun site zet maakt niet uit. In feite is er sprake van verkoop, daar er duidelijkheid is over prijs en goed.

dieke
Berichten: 1299

#5 , 05 aug 2012 23:46

Dit lijkt mij toch ook duidelijk en inderdaad minstens tot gevolg te hebben dat TS een schadevergoeding kan eisen. TS zou zelfs nog verder kunnen gaan en de registratierechten reeds betalen aan het registratiekantoor: de eerste koper die dat doet, is de werkelijke koper, zo heb ik me ooit laten vertellen. Uiteindelijk sta je op dit moment hier: er zijn 2 geldige kopers. Wil je dit pand effectief hebben, praat dan zeker een keer met een advocaat over die mogelijkheid ivm registratierechten! Ga je liever voor de schadevergoeding, dan kan je rustiger te werk gaan. Het enige waterkansje qua probleem dat ik hier nog zie, is inderdaad in hoeverre een rechter hier dat "akkoord over prijs en goed" interpreteert: is dat er pas bij ondertekening, of is het bewijsmateriaal dat jullie hebben voldoende? Mij lijkt van wel, maar ik ben geen rechter. Ik zou dus stante pede een advocaat inschakelen!

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 05 aug 2012 23:50

Dat van die registratierechten klopt niet. Het is wel zo dat deze in feite reeds verschuldigd zijn vanaf het mondeling akkoord, maar deze reeds betalen geeft geen bijkomende rechten.

dieke
Berichten: 1299

#7 , 05 aug 2012 23:52

Dat van die registratierechten klopt niet. Het is wel zo dat deze in feite reeds verschuldigd zijn vanaf het mondeling akkoord, maar deze reeds betalen geeft geen bijkomende rechten.
Zou kunnen. Nochtans is dat wel wat onze advocaat ons ooit vertelde toen wij vreesden dat de verkopers van onze bouwgrond een soorgelijk spelletje wilden gaan spelen als wat hier nu TS is overkomen. Wat bedoelde hij dan volgens jou wel?

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 05 aug 2012 23:59

Extra munitie bij een eventuele rechtszaak? Drukkingsmiddel tegen de verkopers?

dieke
Berichten: 1299

#9 , 06 aug 2012 00:01

Extra munitie bij een eventuele rechtszaak? Drukkingsmiddel tegen de verkopers?
Zou -wederom :)- kunnen.

Terug naar “Kopen”