Verbreking verkoopbelofte door verkoper

HelenVR
Topic Starter
Berichten: 1

Verbreking verkoopbelofte door verkoper

#1 , 06 jun 2012 21:02

De verkopers hebben samen met ons, als kopers, een verkoopbelofte ondertekend waarin de prijs en het onroerend goed duidelijk bepaald is.
In de verkoopbelofte wordt duidelijk melding gemaakt dat de compromis zo spoedig mogelijk zal ondertekend worden.
Er is evenwel geen schadebeding opgenomen in de verkoopbelofte.
De verkopers wensen nu af te zien van de verkoop en weigeren de compromis te ondertekenen.
Wij hebben inmiddels ons huis ook al verkocht en de authentieke akte wordt hiervoor weldra verleden.
Kan de verkoper dit zomaar en zo ja kunnen wij dan een schadevergoeding eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 06 jun 2012 22:48

In feite is de koop reeds gesloten, u kan dus de uitvoering vorderen voor de rechtbank, of gaan voor een schadevergoeding. Het ontbreken van een schadebeding maakt alleen dat er over de grote van de schadevergoeding gediscussieerd kan worden, niet dat u er geen recht op heeft.

Als ik zo vrij mag zijn, wat is de reden van de verkoper om opeens af te zien van de verkoop?

dieke
Berichten: 1299

#3 , 07 jun 2012 11:10

Gesteld dat de verkoopbelofte inderdaad alle elementen bevat om geldig te zijn (als ik me niet vergis: vermelding van prijs, namen kopers en verkopers, (korte) beschrijving van het onroerend goed en een datum en handtekening), kan u inderdaad kiezen om ofwel de koop gedwongen te laten verlopen ofwel een schadevergoeding te vragen.

Reclame

Terug naar “Kopen”