Huis gekocht-probleem met vorige eigenaar

Dirk_VDW
Topic Starter

Huis gekocht-probleem met vorige eigenaar

#1 , 22 apr 2012 00:55

Dag allemaal

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht. Met de vorige eigenaar is afgesproken in de akte dat deze het huis mag blijven betrekken tot binnen enkele maanden, mits het betalen van huur aan ons. Binnen enkele maanden loopt dit dus af (datum staat tevens in de akte) en verhuizen wij definitief.

Wij moeten echter dringend werken laten uitvoeren in het huis (ifv de herkeuring van de elektriciteit) maar de "huurder" van ons huis (lees: de vroegere eigenaar) laat niets meer van zich horen(geen reactie op verschillende tel en mails).

Welke stappen kunnen wij ondernemen? Kunnen wij onszelf toegang verschaffen tot ons huis dmv slotenmaker (vorige eigenaar woont er nu toch al niet meer)? Of dient er een geijkte procedure gevolgd worden?
Bovendien: stel dat wij niets meer van hem horen, hoe kunnen we dan overdracht van gas- en elektriciteitsmeters ooit doen?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Een ontgoochelde eigenaar...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 22 apr 2012 01:05

Vorige eigenaar heeft geen enkele verplichting om op uw telefoons of mails te reageren. Ook mag u in geen geval uzelf toegang verschaffen tot de woning zolang hij er nog woont. Werken die niet noodzakelijk zijn hoeft hij niet toe te staan.

Overdracht van de meters gebeurt op de dag dat u de sleutels krijgt, dus die dag zal u de vorige eigenaar waarschijnlijk terug zien. Tot dan zal u moeten wachten.

Dirk_VDW
Topic Starter

#3 , 22 apr 2012 02:16

hmm, not really good news...

maareuh, zijn werken aan de elektriciteit ifv de verplichte herkeuring dan geen noodzakelijke werken? Me dunkt van wel, niet?

Reclame

Lori

#4 , 22 apr 2012 08:28

Ik dacht dat je 1,5 jaar de tijd hebt om die werken te laten uitvoeren .

Gr,

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2012 10:17

En ik dacht ook dat er geen straffen staan op het niet tijdig uitvoeren van die werken.
Hooguit zou uw verzekering moeilijk kunnen doen moest er in die tussentijd een schadegevalk zijn veroorzaak door de elektrische installatie.

would

#6 , 23 apr 2012 13:49

Gr,
ligt aan de ouderdom van de woning
ouder dan het jaar 1981 binnen een jaar
jonger dan 1981 18 maanden.

Het is verplicht maar vraag is wie gaat dat controleren?

Milo72

#7 , 23 apr 2012 14:57

Gr,
ligt aan de ouderdom van de woning
ouder dan het jaar 1981 binnen een jaar
jonger dan 1981 18 maanden.

Het is verplicht maar vraag is wie gaat dat controleren?
ouder dan het jaar 1981 binnen een jaar ? Waar haalt u die (voor zover ik weet totaal verkeerde) informatie ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Lori

#8 , 23 apr 2012 15:08

Die gegevens kloppen zeer zeker niet .
Ik heb mijn electricteitskeuring er eens bijgenomen en je krijgt er welgeteld 1,5 jaar voor .En mijn huis is van begin 1900 .
Op het keuringsblad kun je onderaan zien wanneer die keuring terug moet gebeuren ,dus kopers krijgen dit blad zo ie zo in hun handen en kunnen daarop verder gaan tegen wanneer dat dient te gebeuren .

Gr,
Laatst gewijzigd door Lori op 23 apr 2012 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 apr 2012 16:45

Wat heeft een EPC keuring nu in godsnaam te maken met een keuring van de elektrische installatie?

Lori

#10 , 23 apr 2012 16:54

Ok , ik bedoelde natuurlijk de electriciteitskeuring en zal het ook aanpassen in mijn postje .Dank u !

Terug naar “Kopen”