Rechtzaak aanspannen of niet? kopers verbreken aankoop huis

mamavantwee
Topic Starter

Re: Rechtzaak aanspannen of niet? kopers verbreken aankoop h

#31 , 19 apr 2012 14:11

Dat was een AS nog vóór onze kopers laten weten hebben dat ze onze woning niet meer wouden.
Er stond enkel in dat wij hun bod op onze woning aanvaard hebben en de verkoop aan hun doorging. Was ook al bevestigd in aankoopbelofte, maar nog eens afzonderlijk via AS
(toen wisten we nog niet dat ze niet meer gingen tekenen bij notaris).
Dus dit as heeft niets met ontbinding of nietigheid te maken.

Maar aangezien ze dit niet willen afhalen, heeft het denk ik geen zin on nog as te sturen ivm onze problemen nu.
Dus nu achteraf bekeken denk ik dat ze zich al langer bewust zijn dat ze geen lening meer krijgen. Maar ze hebben ons niet op de hoogte gebracht.

Welke inhoud kan ik het best in AS zetten om verder te kunnen verkopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#32 , 19 apr 2012 15:00

Dat u, wegens hun afwezigheid bij het tekenen van de compromis het vermoeden heeft dat ze niet meer geïnteresseerd zijn, en dat indien u tegen (datum, geef hen minstens 2 weken) geen tegenbericht van hen ontvangt (en hiermee bedoel ik dus iets op papier), u ervan uitgaat dat ze de koop eenzijdig verbreken, en u de woning terug te koop zet, zonder nadelige gevolgen voor u.

Dit verstuurt u ook via de gewone post (onderaan schrijft u "voor de goede orde wordt dit u ook via gewone post/aangetekend schrijven bezorgd"), en indien ze het niet afhalen houdt u de ongeopende brief bij.

Let op, dit is niet helemaal waterdicht, maar dit verbetert toch aanzienlijk uw positie mochten ze toch nog een schadevergoeding eisen hierna.

mamavantwee
Topic Starter

#33 , 19 apr 2012 16:20

Bedankt Turaki

hopelijk krijg ik reactie

Reclame

sofieke...

#34 , 21 apr 2012 19:32

Veel succes en hopelijk komen jullie snel tot een oplossing!

would

#35 , 23 apr 2012 13:29

Een aankoopbelofte/verkoopbelofte!
Een notaris die zegt een compromis hoeft niet? Is dit jullie notaris?

Staat in de aankoop verkoop belofte wat de schade vergoeding is als ze niet kopen?
Je hebt normaal de mogelijkheid op gedwongen aankoop, of schadevergoeding (meestal 10%)

Ik zou gedwongen aankoop eisen, zeker als ze de tijd hebben gehad om naar de bank te gaan, stond er bv opschortende voorwaarde in de belofte bekomen lening, nee dan heb je in principe een verkoop.

Voor een rechtbank zal een rechter snel beslissen om schadevergoeding toe te kennen omdat als de koper zegt "ik heb geen geld" je ook niet van een kale kip kunt plukken.

Raar hoor dat een notaris zoiets zegt

mava105
Juridisch actief: Nee

#36 , 23 apr 2012 16:35

Vandaag in De Standaard:

Een huis (ver)kopen kan per SMS
Een kort tekestbericht dat met een GSM wordt verstuurd, is een bewijsmiddel bij de aankoop of verkoop van een woning.
Dat oordeelt de rechtbank ban eerste aanleg in Gent.
Een echtpaar aanvaardde per sms een bod op hun woning. Toen ze later een hoger bod kregen, maakten ze een overeenkomst met de nieuwe kopers. Ze hadden zich aan het eerste bod moeten houden.

Fore

#37 , 23 apr 2012 16:44

Vandaag in De Standaard:

Een huis (ver)kopen kan per SMS
Een kort tekestbericht dat met een GSM wordt verstuurd, is een bewijsmiddel bij de aankoop of verkoop van een woning.
Dat oordeelt de rechtbank ban eerste aanleg in Gent.
Een echtpaar aanvaardde per sms een bod op hun woning. Toen ze later een hoger bod kregen, maakten ze een overeenkomst met de nieuwe kopers. Ze hadden zich aan het eerste bod moeten houden.
eventjes aanvullen::
De rechtbank van eerste aanleg in Gent denkt daar anders over. "Een sms-bericht is geen onderhandse verkoopovereenkomst of compromis, maar wel een geschrift dat als begin van bewijs kan dienen." Daarbij moeten bijkomende elementen aantonen dat de verkopers wel degelijk de sms verstuurden, zoals de gsm-factuur waaruit blijkt dat er veel contact was geweest tussen beide partijen.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... -sms.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Fore op 23 apr 2012 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

mava105
Juridisch actief: Nee

#38 , 23 apr 2012 16:52

tja, uw krant heeft blijkbaar meer drukinkt ter beschikking dan de mijne. Het stond onderaan een pagina, juist 13 regeltjes.

Fore

#39 , 23 apr 2012 16:57

Nu of digitale inkt duur is, dat weet ik niet. Maar ik lees beide kranten eigenlijk (alhoewel hln toch voornamelijk voor de reacties die er geplaatst worden, wat op zich een bron van vermaak is), maar het is dat beetje extra informatie, dat ineens de volledige perceptie veranderd.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

mamavantwee
Topic Starter

#40 , 11 mei 2012 17:36

Onze advocaat heeft dan naar het koppel een brief gestuurd waarin staat dat ze zich beroepen op nietigheid en dat beide partijen geen schadevergoeding zullen eisen.

Uiteindelijk heeft hun advocaat daar dan toch op geantwoord en bevestigd dat ze van de koop afzien.

Dus hebben we ons huis op 1 mei te koop kunnen zetten. Door dit gedoe hebben we natuurlijk wel 1 a 2 maand verloren. Maar we kunnen eindelijk verder.

Bedankt aan allen die ons geholpen hebben.

Terug naar “Kopen”