Nalezen compromis

DJ
Topic Starter

Re: Nalezen compromis

#16 , 24 mar 2012 13:02

Ah nee wat ik mij ook nog afvroeg (wel een ander soort vraag)

Hoe snel na het verlijden van de akte moet het kadastraal inkomen worden betaald eigenlijk? Of is daar geen termijn op te plakken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 mar 2012 15:41

Het is de onroerende voorheffing die je moet betalen (OV), en die wordt bepaald op basis van het kadastraal inkomen (KI)
De Ov voor de rest van het jaar zal de notaris wel verrekenen bij de ondertekening van de akte. Voor die van volgend jaar zal je moeten wachten totdat onze overheid de welwillendheid heeft gevonden ze u op te sturen. :lol:

DJ
Topic Starter

#18 , 24 mar 2012 16:37

Ah zo , ik dacht dat je zowel onroer. voorheffing als kad inkomen moest betalen. KI dient dus enkel als berekeningsbasis?

Reclame

DJ
Topic Starter

#19 , 27 mar 2012 12:11

Ik wou ff komen melden dat onze eigen notaris er nog enkele dingen uit heeft gehaald en we met een gerust gevoel het compromis hebben ondertekend.
Alle documenten die jullie hier hebben vermeld, buiten EPC want dat was al vermeld, staan ook in het compromis dat deze beschikbaar moeten zijn ten laatste bij verlijden akte.
Ik denk dus wel dat alles in orde is, nogmaals bedankt!

dieke

#20 , 28 mar 2012 19:35

Dat is fijn om te lezen. Een gerust gevoel, dat is veel waard he. En verkopers die niet zeuren en ook willen dat de kopers tevreden zijn met de overeenkomst, en dat zit blijkbaar ook wel goed. Prima zo. Nu op naar een probleemloze ondertekening van de akte en een fijn verder leven in het nieuwe huis!

DJ
Topic Starter

#21 , 28 mar 2012 20:59

Heel erg bedankt Dieke!

DJ
Topic Starter

#22 , 29 mar 2012 21:22

Het is de onroerende voorheffing die je moet betalen (OV), en die wordt bepaald op basis van het kadastraal inkomen (KI)
De Ov voor de rest van het jaar zal de notaris wel verrekenen bij de ondertekening van de akte. Voor die van volgend jaar zal je moeten wachten totdat onze overheid de welwillendheid heeft gevonden ze u op te sturen. :lol:
Ik had hier toch nog een bedenking over. OV gaat ook per aanslagjaar.

"voor die van volgend jaar" dat is dan AJ 2013? Dat komt dus pas sowieso in de loop van 2013 en niet nu nog voor het einde van 2012?

Ik vraag dat omdat wij volgende maand een kindje verwachten en dat dus de vermindering voor 1 kind extra ten laste zou uitmaken, als 2012 al voor onszelf (dus nog niet een extra kind ten laste) is of 2013.

Bedankt om ff te verduidelijken

dieke

#23 , 30 mar 2012 09:44

Je moet sowieso betalen vanaf het moment dat de woning van jou is. Fictief: stel dat er per jaar 500 euro dient te worden betaald en u wordt eigenaar op 1 september, dan zal de notaris dus beslissen dat u nog 1/4de van 500 euro dient te betalen aan verkopers. Voor het lopende jaar gaat de notaris dus uit van wat de huidige eigenaar moeten betalen, denk ik. Meestal wordt dat gewoon verrekend bij akte, zoals mava al schreef. Het is een beetje lastiger als verkoper bij het moment van de akte hun aanslag van dat jaar nog niet hebben ontvangen, maar ook dat verloopt meestal vlekkeloos.

Als je dus echt nu al een idee wil hebben over hoe hoog dat bedrag zal zijn, kan je altijd een keer aan de verkopers vragen hoeveel ze vorig jaar hebben betaald en dan uitrekenen hoeveel jij bij akte nog zal moeten betalen voor 2012.

mava105
Juridisch actief: Nee

#24 , 30 mar 2012 10:58

Ik dacht dat voor het aantal personen ten laste, steeds de toestand op 1 januari in aanmerking werd genomen. Indien de baby er dus is voor 31 december 2012, zal je voor 2013 kunnen genieten van een vermindering voor 1 kind. :D

bosprocureur

#25 , 30 mar 2012 11:31

Je moet sowieso betalen vanaf het moment dat de woning van jou is. Fictief: stel dat er per jaar 500 euro dient te worden betaald en u wordt eigenaar op 1 september, dan zal de notaris dus beslissen dat u nog 1/4de van 500 euro dient te betalen aan verkopers. Voor het lopende jaar gaat de notaris dus uit van wat de huidige eigenaar moeten betalen, denk ik. Meestal wordt dat gewoon verrekend bij akte, zoals mava al schreef. Het is een beetje lastiger als verkoper bij het moment van de akte hun aanslag van dat jaar nog niet hebben ontvangen, maar ook dat verloopt meestal vlekkeloos.

Als je dus echt nu al een idee wil hebben over hoe hoog dat bedrag zal zijn, kan je altijd een keer aan de verkopers vragen hoeveel ze vorig jaar hebben betaald en dan uitrekenen hoeveel jij bij akte nog zal moeten betalen voor 2012.
Moest ik notaris zijn, dan zou je voor dat jaar 1/3 van 500 euro moeten betalen :evil: . Er blijven inderdaad nog 4/12 van het jaar over te uwen laste. Sorry, maar sed lex dura lex.

dieke

#26 , 30 mar 2012 13:31

OMG, geen sorry nodig hoor bosprocureur. Erg bedankt voor de rechtzetting. Wat ben ik toch een ongelooflijke knoert in wiskunde, weer maar eens bewezen. Ik noteer dus voor mezelf dat ik me in het vervolg onthou van voorbeeldjes waarvoor je moet rekenen totdat ik het huiswerk rekenen van mijn kindjes volledig kan maken zonder fouten :)

dieke

#27 , 30 mar 2012 13:31

OMG, geen sorry nodig hoor bosprocureur. Erg bedankt voor de rechtzetting. Wat ben ik toch een ongelooflijke knoert in wiskunde, weer maar eens bewezen. Ik noteer dus voor mezelf dat ik me in het vervolg onthou van voorbeeldjes waarvoor je moet rekenen totdat ik het huiswerk rekenen van mijn kindjes volledig kan maken zonder fouten :)

bosprocureur

#28 , 30 mar 2012 14:02

Niet aantrekken, gelukkig ben ik er nog om dat recht te zetten :P . Ik maak n o o i t fouten. Gelieve mijn andere posts niet te controleren aub. :oops: :oops:

DJ
Topic Starter

#29 , 30 mar 2012 17:45

Ik weet hoeveel het totaal bedrag is, en ik begrijp ook dat ze zouden vragen om dit jaar ons deel bij te dragen.

Maar over wat gaat dat ? Is dat dan AJ 2012?

Het volgende komt dan sowieso pas in 2013? Dan is de baby al geboren he. Of komt er nu nog iets in 2012 dat niet meer voor de verkopers is (nee dat kan eigenlijk niet, toch?)

Ik moet het nog allemaal gewoon worden dit, mijn excuses.

Terug naar “Kopen”