Koper wil compromis annuleren

Lara
Topic Starter

Koper wil compromis annuleren

#1 , 21 mar 2012 14:11

Goedemiddag,

De koper van ons huis wil de compromis annuleren en afzien van de volledige koop omwille van psychische redenen.
De omgeving van de koper vertelt ons dat hij niet in staat is om zo'n beslissingen te nemen.

Hij heeft thans getekend, de lening is goedgekeurd en datum bij notaris voor tekening van de akte ligt vast.

Is dit wettelijk, of kunnen wij hier iets tegen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marijkealleen

#2 , 21 mar 2012 14:36

Normaal gezien staat er in de belofte tot aankoop (de compromis) de clausule in dat wanneer er afgezien wordt van effectieve aankoop er een vergoeding ten bedrage van een bepaald percentage van de aankoopprijs zal moeten betaald worden als vergoeding aan de verkoper. Je kan niemand dwingen om je huis te kopen als die niet meer wil, maar een schadevergoedingsbeding voor de niet-aankoop staat praktisch in elke aankoopbelofte. Lees dat maar even na.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2012 23:56

En tekenen duurt dat nog lang?
Via notaris(en) toch eens laten wijzen op de gevolgen

Reclame

dieke

#4 , 22 mar 2012 14:47

Je kan niemand dwingen om je huis te kopen als die niet meer wil,
Oh jawel hoor. Dat heet gedwongen verkoop en dat vind je trouwens terug in de meeste verkoopovereenkomsten.

mava105

#5 , 22 mar 2012 16:07

Maar de koper wil het huis helemaal niet meer!!!! Waarom hem dan dwingen?
Een gedwongen verkoop is er alleen na een vonnis, en bij schulden.
Kan nooit gebruikt worden als een verkoper zijn pand vrijwillig verkoopt en dan toch terug intrekt.

dieke

#6 , 22 mar 2012 18:10

Oh nee? Hoe komt het dan, denk je, dat wij nu in een huis wonen dat op een bouwgrond staat waarvan wij de verkoop hebben afgedwongen? Je kan een verkoper zeer zeker wel dwingen om de verkoopovereenkomst die reeds werd afgesloten, na te komen. Dat hoeft dus helemaal niks te maken te hebben met schulden of zo (liefst niet zelfs).

Ik denk dat je er eens een standaardcompromis moet op nalezen hoor: als 1 van de partijen beslist te willen afzien van aan- of verkoop, na ondertekening compromis, heeft de andere partij de keuze uit: ontbinden en schadevergoeding eisen OF dwingen tot ver-/aankoop. Ben jij de verkopende partij, is het uiteraard van belang te weten of je koper het huis kan betalen. Indien ja, dan zie ik niet in waarom je niet zou gaan voor die optie.

dieke

#7 , 22 mar 2012 18:13

Ter aanvulling: Uiteraard zal in zulk geval ook wel belangrijk zijn welke reden kopers opgeven om er alsnog van af te zien, in hoeverre jij met hen meevoelt EN in hoeverre jij als verkoper met de annulatie van die verkoop, je eigen plannen niet dwarsboomt. Bij ons was die gedwongen verkoop via RB, op een maand of 3 rond. Op die tijd heb je geen nieuwe akte ondertekend met een nieuwe koper.

mava105

#8 , 22 mar 2012 19:47

Ik denk dat je er eens een standaardcompromis moet op nalezen hoor: .
Toevallig heb ik wel al eens een compromis gelezen. Zowel aankoop als verkoop. Heb er zelfs al een paar honderd zelf opgesteld en ondertekend in naam van mijn vroegere werkgever. Ik had hiervoor zelfs een permanente notariele volmacht. Hier gaat het om een koper die het pand niet mer wil. Als hij de schadevergoeding betaald, voorzien in het compromis, is de kous hiermee af.
Laatst gewijzigd door mava105 op 23 mar 2012 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

dieke

#9 , 22 mar 2012 20:15

Toevallig ben ik het dus absoluut niet met je eens, mava105. Een kale kei kan je inderdaad niet stropen, maar dat even terzijde gelaten is een compromis wel degelijk bindend en afdwingbaar.

Lightning

#10 , 22 mar 2012 20:35

Hier gaat het om een koper die het pand niet mer wil. als hij de schadevergoeding betaald, voorzien in het compromis, is de kous hiermee af. Je kan hem niet dwingen.
Ook als verkoper kan je de uitvoering van de overeenkomst afdwingen, zelfs als de koper die ervan wil afzien bereid is om de schadevergoeding te betalen.

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#11 , 23 mar 2012 13:44

beste,

indien een koper niet meer wil aankopen heb je als verkoper 2 mogelijkheden: dagvaarden in gedwongen verkoop ofwel de ontbinding vorderen + schadevergoeding ( meestal contractueel bepaald op 10% van de koopprijs).

Meestal worden beide mogelijkheden opgenomen in de dgv, bv. in hoofdorde gedwongen aankoop, ondergeschikt ontbinding.

De rechter zal uiteindelijk beslissen.

Volledigheidshalve wens ik hieraan toe te voegen dat meestal de ontbinding wordt uitgesproken.

mvg,

Pieter Verherstraeten

dieke

#12 , 23 mar 2012 14:57

Dank u allebei voor de steun :) Maar het is geen welles-nietesspelletje, het is gewoon wat het is he. Nu, het is denk ik inderdaad ongewoon om over te gaan tot gedwongen ver- of aankoop. Ontbinding lijkt in zulke zaken vaak de eerste keuze voor beide partijen. Maar het is dus niet omdat het niet vaak wordt gevraagd en dan ook uitgesproken, dat de mogelijkheid onbestaande zou zijn. Wij zijn daar in ieder geval heel blij mee, want we wonen hier heel graag :)

Terug naar “Kopen”