Hallo,
Ik ben een 24 jarige alleenstaande vrouw die net begonnen is met werken. Ik heb een paar weken geleden een bod gedaan (per mail) op een nieuwbouw appartement. Dit bod werd niet meteen aanvaard. De verkopers wouden een deel in het zwart (20.000 euro) en de rest op papier, ik heb dit niet aanvaard want ik kan geen 20000 euro in het zwart betalen en bovendien heeft mijn bank aangeraden zo weinig mogelijk in het zwart te betalen. Uiteindelijk zijn we het samen overeengekomen 114000 euro op papier en 5000 euro zwart. De compromis werd al snel naar mijn notaris gestuurd. De notaris heeft direct contact met mij opgenomen om de compromis te overlopen. Hij maakte mij er echter op attent dat o.a. de kelder niet in de compromis is opgenomen en dat er geen opschortende voorwaarden in stond. Bovendien melde hij mij dat er verkocht werd onder 21% BTW. Ik ben er altijd van uit gegaan dat er onder registratierechten werd verkocht en dat ik recht had op het abattement (ik heb mails naar mijn notaris waarin ik vraag of ik recht heb op het abattement) De verkopers hebben mij nooit attent gemaakt op het feit dat er werd verkocht onder 21% BTW, niet bij het bezoek van het appartement en ook niet in onze mail en sms communicatie. Onder 21% btw vind ik het appartement te duur en ben ik niet in staat het te kopen, ik wil dus afzien van de koop en ik heb de verkoper hiervan op de hoogte gebracht. De verkopers dreigen er nu constant mee om mij voor de rechter te slepen voor een boete van 10%, zolang ik de compromis niet teken... De verkopers zeggen immers dat in hun immozoekertje er iets over de BTW stond... Ze hebben het zoekertje sinds mijn bod al meerdere malen gewijzigd en momenteel hebben ze het zelfs van de website gehaald. De taal is in dit conflict ook zeker een probleem, want ik ben zelf Nederlandstalig en de verkopers Franstalig
Mijn vraag is nu, wie is er hier nu in zijn recht en moet ik mij zorgen maken dat ik die 10% moet betalen? Graag jullie mening.
Alvast bedankt,
Susanne