Feitelijk samenwonen en kopen. Waar op letten?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Feitelijk samenwonen en kopen. Waar op letten?

#1 , 12 mar 2012 17:07

Mijn vriendin en ik zijn van plan samen een woning te kopen. We brengen beiden een verschillend bedrag in, maar zullen de lening wel samen afbetalen. We wonen op dit moment feitelijk samen (we huren) en hebben een zoontje.

Waar moeten we op letten bij de notaris? We willen het eerlijk houden, dus de ongelijke initiële inbreng zou ergens moeten geregistreerd worden (bij de notaris?), zodat er geen ruzie hoeft te zijn als het mogelijk toch misloopt tussen ons (waar we uiteraard niet van uitgaan, maar zeg nooit nooit). Verder willen we echter ook niet dat de ander in de problemen komt moest er met de één iets gebeuren. Als één van ons beiden iets overkomt, willen we dat het huis (of toch op zijn minst het levenslange vruchtgebruik) naar de overlevende gaat.

We hebben hier (uiteraard) totaal geen ervaring mee, aangezien dit het eerste huis is dat we kopen. Dus elke raad, elke bedenking is meer dan welkom. Als we één en ander beter kunnen regelen door wettelijk te gaan samenwonen, is dit geen probleem. Trouwen is nu nog niet aan de orde. Bedankt voor de inbreng in ieder geval!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 mar 2012 18:26

Inderdaad , als trouwen er momenteel niet in zit , zou ik toch aanraden u als wettelijk samenwonend te laten registreren. Ieder heeft zijn deel van de woning. Bij overlijden van één van de partners , is het uw zoontje ( en eventuele volgende kinderen) die erft. Het vruchtgebruik daarentegen gaat naar de overlevende partner , zodat die zelf levenslang over de woning kan beschikken. En daar kan niemand iets tegen doen!
Laat idd bij de notaris de ongelijke inbreng noteren. Misschien zal die voorstellen nog enkele bepalingen te noteren hoe bij een eventuele stopzetting van de relatie de verdeling kan geschieden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus

#3 , 12 mar 2012 19:26

Zeker het laatste en vb ook de regeling van verdeling huisraad EN regeling kinderen in authentieke akte laten zetten.
Op dit ogenblik komt men nog goed overeen en is dus ineens een redelijke basis gelegd.

Reclame

wanton

#4 , 12 mar 2012 19:28

Zeker het laatste en vb ook de regeling van verdeling huisraad EN regeling kinderen in authentieke akte laten zetten.
Op dit ogenblik komt men nog goed overeen en is dus ineens een redelijke basis gelegd.
Zo'n zaken moeten niet in de aankoopakte komen. Daarvoor maakt men best een samenlevingscontract op.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 13 mar 2012 08:51

Zo'n zaken moeten niet in de aankoopakte komen. Daarvoor maakt men best een samenlevingscontract op.
Goh, ja, de kinderen en de huisraad zijn idd belangrijk, maar mijn eerste zorg is zeker het huis. De meubels die we nu hebben zijn samen aangekocht. Idem met de huisraad. Dat is dus 50/50. Dit is vrij duidelijk. Maar de ongelijke inbreng in het huis is van die mate, dat ik dit wel zou willen registreren. Maar dit is dus gewoon te melden bij de notaris, en die doet de rest?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#6 , 13 mar 2012 17:02

Uiteraard ....
Wel ons huwelijkscontract dat idd werd opgesteld vermelde ook dal de zaken waarvoor geen factuur kan worden voorgelegd.
Dus keuken voor partij 1
living voor partij 2 enz
Volstrekte scheiding van goederen en van aanwinsten, geen gezamenlijke rekening noch spaarboekjes.

Terug naar “Kopen”