geen akkoord aktedatum

belle12
Topic Starter

geen akkoord aktedatum

#1 , 20 feb 2012 15:50

We hebben een aankoopcompromis getekend op 15 december. In de compromis staat vermeld dat de akte maximum 4 maanden na het ondertekenen van de compromis dient verleden te worden.
We hebben met de verkoper een datum afgesproken (5 april). Nu blijkt dat de notaris van de verkoper dan met verlof is, waardoor hij de akte wil uitstellen tot na het verlof van de notaris. De notaris van de verkoper wenst uitdrukkelijk aanwezig te zijn bij de verkoopakte. Dit gaat niet meer voor ons omdat onze kredietvoorwaarden dan vervallen. Wij willen deze ook niet laten verlengen bij de bank. Wij stelden dan een datum voor voor het verlof van de notaris van de verkoper, zijnde 28 maart. Nu eist de verkoper dat hij in het huis blijft wonen tot 5 april, want hij kan volgens hem niet eerder verhuizen. Hij weigert hier ook een vergoeding voor te betalen (bezettingsvergoeding). Onze notaris vindt dit precies allemaal maar normaal en doet het overkomen alsof wij diegenen zijn die moeilijk doen. Maar omdat wij ons appartement op hetzelfde moment verkopen als dat wij het huis aankopen (aan- en verkoopakte op dezelfde dag), moeten wij natuurlijk ook zo snel mogelijk uit ons appartement aangezien die kopers er ook zo snel mogelijk in willen.

Kunnen wij iets doen als de verkoper pertinent blijft weigeren om een bezettingsvergoeding te betalen? Kan de notaris ons dwingen om onze kredietvoorwaarden te laten verlengen, zodat de akte op een latere datum kan vastgelegd worden? Wat moeten we doen als de verkoper zich niet iets flexibeler wil opstellen?
Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2012 16:52

En hoeveel zou je vragen voor één week bezettingsvergoeding?
Wat kost het u om de kredietvoorwaarden met één week te verlengen?

belle12
Topic Starter

#3 , 21 feb 2012 10:57

We vernemen nu juist dat de verkoper de sleutel pas wil afgeven op datum van de akte.
Ook als we de akte op 28 maart laten verlijden en hij gratis in het huis zou mogen tot 5 april. Dit wil hij niet. Mag dit?
Hij eist nu dat de akte wordt verleden na het verlof van zijn notaris. Wij willen onze kredietvoorwaarden niet laten verlengen. Gezien dit een hele administratieve rompslomp is. Of dit nu kosteloos is of niet. Wij kunnen omwille van ons werk de akte niet laten verlijden na het verlof van de notaris van de verkoper.
Wat kunnen we best doen in deze situatie?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2012 12:14

Wettelijk moet de akte verleden worden binnne de 4 maanden na compromisdatum, dus VOOR 15 april 2012. Anders kan er een boete volgen van de registratie, tenzij deze al betaald zijn door de koper.
Als beide partijen bij hun standpunt blijven komen jullie nergens. :? Hebben jullie al eens bij de bank geïnformeerd naar een kredietverlenging?

belle12
Topic Starter

#5 , 21 feb 2012 13:38

We gaan navraag doen bij de bank voor een kredietverlenging.
bedankt voor je reacties.

patjebrussel

#6 , 21 feb 2012 13:51

Ik begrijp niet goed dat jij zomaar kunt beslissen over de datum van het verlijden van de akte. De notarissen beslissen daar wel over, dat is mijn ervaring in ht verleden, en zal ook binnenkort mijn ervaring zijn van de aankoop die ik gisteren heb gedaan.
Zal ik 4 maand moeten wachten of langer, dan is dat maar zo. Jij bent de eerste die ik hoor die spreekt van We hebben met de verkoper een datum afgesproken (5 april). .... Ik zal wel zien wat mijn notaris daarover beslist, tezamen met de notaris van de verkoper. En ik zal me dan vrijmaken op die datum, zo simpel als dat.
Voor ons is dat maar een keer om de zoveel jaren, voor notarissen is dat dagelijkse kost, beetje normaal dat wij ons schikken, en niet omgekeerd.

dieke

#7 , 27 feb 2012 15:55

Notaris verkopers moet toch helemaal niet aanwezig zijn bij ondertekenen akte, of heb ik dat mis?

Soit, volgens compromis moet de akte dus verleden zijn ten laatste op 15 april. Wat is de datum die nu door verkoper wordt voorgesteld? M.a.w. wat is 'na het verlof van de notaris'?

Even ook een rechtzetting bij wat mava105 schrijft: klopt dat kopers wettelijk gezien verplicht zijn de registratierechten te voldoen uiterlijk 4 maanden na datum compromis. Dat houdt echter niet in dat verlijden akte moet volgen 4 maanden na compromisdatum. Datum verlijden akte is iets dat in onderlinge afspraak dient te gebeuren en dat meestal wordt vastgelegd in compromis. Het is logisch en daardoor ook standaard, dat men die datum ook op max. 4 maanden na compromisdatum vaststelt, omdat kopers meestal niet happig zijn op het reeds betalen van de registratiekosten zonder ook al daadwerkelijk over een akte te beschikken, maar wettelijk gezien kunnen die 2 dus wel degelijk los staan van elkaar.

Eleonoor

#8 , 09 mar 2012 14:12

Het is de KOPER die beslist wanneer de akte doorgaat, niet de notaris. Uiteraard is het wel zo dat dit in overleg met de notaris moet gebeuren aangezien die mens nog ander werk heeft. Maar wettelijk is het zo dat het initiatief tot datumstelling van de koper uitgaat (in de praktijk de notaris van de koper). Maar gezien er in elke compromis een uiterste termijn bedongen is, kan elke partij ook eisen dat de akte tot die datum uitgesteld wordt.
In casu: akte moet uiterlijk 15april verleden worden. De verkoper heeft het recht de akte tot dan uit te stellen. Hij heeft immers geen zaak met jullie kredietvoorwaarden. Indien de akte na 15april doorgaat, zal de verkoper jullie moeten vergoeden zoals overeengekomen in de compromis, vermits de akte door zijn toedoen niet tijdig doorgaat.

Terug naar “Kopen”