Hoe grond kopen ?

rebbelx
Topic Starter

Hoe grond kopen ?

#1 , 06 mar 2012 09:30

Hallo,

ik en mijn vriendin hebben een bouwgrond gevonden. Deze bouwgrond wordt verkocht door een bouwfirma en we moeten dus, na aankoop van deze grond ook bouwen met dit bedrijf.

Ik en mijn vriendin wonen wettelijk samen.

De grond kost: 130.000
De woning kost: 185.000 water en winddicht

Mijn eigen middelen: 230.000
Eigen middelen van mijn vriendin: 25.000

Hoe moeten we precies deze grond aankopen ? Ik was van plan om mijn eigen middelen hiervoor te gebruiken maar wanneer ik de grond volledig zelf koop, is het huis dat op deze grond komt ook automatisch volledig van mezelf volgens een vriend van mij. Ik kan echter niet laten beschrijven dat 50% van de woning van mij is en 50% van mijn vriendin want haar inbreng is veel kleiner. Heeft iemand van jullie een idee hoe we dit het best aanpakken ?

Voor de woning zelf verder af te werken zouden we nog een lening afsluiten ook...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 07 mar 2012 12:57

Naar de notaris gaan. Je moet niet kiezen tussen 100% of 50%50%. Daar zijn ook mogelijkheden tussen. Mijn ex had ook meer inbreng dan mij en er werd gewoon genoteerd dat bij 'scheiding' of verkoop er € xx.xxx meer naar hem terug zou gaan, wat uiteindelijk ook zo gebeurd is.

rebbelx
Topic Starter

#3 , 07 mar 2012 13:00

Naar de notaris gaan. Je moet niet kiezen tussen 100% of 50%50%. Daar zijn ook mogelijkheden tussen. Mijn ex had ook meer inbreng dan mij en er werd gewoon genoteerd dat bij 'scheiding' of verkoop er € xx.xxx meer naar hem terug zou gaan, wat uiteindelijk ook zo gebeurd is.

Welja heb eens het volledige project uitgerekend (grond + huis + afwerking) en ik zou zo een 70% van alles betalen, zij 30%. Ik veronderstel dat we dit op deze manier kunnen laten op papier zetten bij de notaris, zelf al zijn we niet getrouwd.

Reclame

j.demoor

#4 , 08 mar 2012 09:16

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan van voornoemd §2 afwijken in uw koopovereenkomst en de eigendom proportioneel maken aan de gedane(en toekomstige?) investeringen.

U kan ook hiervan niet afwijken zodat de onverdeelde aandelen in het huis worden vermoed gelijk te zijn. Hieraan kan u een beding toevoegen dat u bij verdeling of verkoop een bedrag van xxx euro voorafneemt,al dan niet vermeerderd met interesten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”