wat nu ?

sleper
Topic Starter

wat nu ?

#1 , 22 feb 2012 09:12

Dochter verkoopt huis welke nog niet afbetaald is en is zinnens een ander te kopen . Ze zal dus bijkomende lening moeten doen . ik veronderstel dat eerst de hypotheek van het verkochte pand zal moeten gelicht worden . Kan haar bestaande lening gewoon verlengd worden ( 8 jaar oud) of is een nieuwe lening aangewezen . Ze zal een jaar moeten wachten op het huis dat ze op het oog heeft( nieuwbouw).zijn er nog zaken die ze speciaal in het oog moet houden .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patjebrussel

#2 , 22 feb 2012 12:06

Ja, dat kan Sleper. Ze noemen dat een pandwissel. Best is van dit te laten berekenen door de bank zelf, wat het beste is. Of misschien zit er zo een kei op het forum.

sleper
Topic Starter

#3 , 22 feb 2012 13:20

Ja, dat kan Sleper. Ze noemen dat een pandwissel. Best is van dit te laten berekenen door de bank zelf, wat het beste is. Of misschien zit er zo een kei op het forum.
morgen heeft ze afspraak met de bank dank voor respons

Reclame

vroedvrouw

#4 , 22 feb 2012 15:48

Hoi,
Pandwissel kan slechts als de aktedata van de 2 woningen rond hetzelfde tijdstip vallen (dus de verkoop + aankoop op dezelfde dag)
Zo is mij verteld geweest in onze situatie.

groetjes vroedvrouw

PS: Ik denk dat je eerder naar overbruggingskrediet zal gestuurd worden als je eerst de aankoop wil doen.

sleper
Topic Starter

#5 , 22 feb 2012 17:26

Hoi,
Pandwissel kan slechts als de aktedata van de 2 woningen rond hetzelfde tijdstip vallen (dus de verkoop + aankoop op dezelfde dag)
Zo is mij verteld geweest in onze situatie.

groetjes vroedvrouw

PS: Ik denk dat je eerder naar overbruggingskrediet zal gestuurd worden als je eerst de aankoop wil doen.
De compromis voor verkoop van hun huis is reeds getekend een 3tal weken geleden . Nu volgt als alles doorgaat de aankoop van een nog op te richten woning .Ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat . Vooreerst een voorschot en dan in schijven naargelang de bouw vordert ?

Nachtuil

#6 , 22 feb 2012 17:41

In de compromis zal wel bepaald zijn wanneer de akte gaat verlijden.
De verkoop kan pas doorgaan wanneer de bank het pand vrijgeeft.
De bank zal dit doen wanneer de lening terugbetaald wordt met het geld van de verkoop, eventueel aangevuld met een vergoeding omdat de lening vervroegd terugbetaald wordt.

Wat de aankoop van de nieuwe woning betreft, is dit in functie van de afspraken met de aannemer/promotor/...
Betalen in schijven is inderdaad gebruikelijk.

In de veronderstelling dat de verkoop van de bestaande woning meer geld opbrengt dan de openstaande schulden, kunnen de eerste schijven eventueel betaald worden met de opbrengst van de verkoop.
Belangrijk is met de bank te praten. Idealiter werd dit reeds besproken voor het huis verkocht werd, er een nieuw huis verkocht werd.

De meeste mensen zorgen er trouwens voor dat de verkoop van de bestaande woning ongeveer samenvalt met de oplevering van de nieuwe woning, kwestie van niet dakloos te zijn in tussentijd...

sleper
Topic Starter

#7 , 22 feb 2012 19:43

In de compromis zal wel bepaald zijn wanneer de akte gaat verlijden.
De verkoop kan pas doorgaan wanneer de bank het pand vrijgeeft.
De bank zal dit doen wanneer de lening terugbetaald wordt met het geld van de verkoop, eventueel aangevuld met een vergoeding omdat de lening vervroegd terugbetaald wordt.

Wat de aankoop van de nieuwe woning betreft, is dit in functie van de afspraken met de aannemer/promotor/...
Betalen in schijven is inderdaad gebruikelijk.

In de veronderstelling dat de verkoop van de bestaande woning meer geld opbrengt dan de openstaande schulden, kunnen de eerste schijven eventueel betaald worden met de opbrengst van de verkoop.
Belangrijk is met de bank te praten. Idealiter werd dit reeds besproken voor het huis verkocht werd, er een nieuw huis verkocht werd.

De meeste mensen zorgen er trouwens voor dat de verkoop van de bestaande woning ongeveer samenvalt met de oplevering van de nieuwe woning, kwestie van niet dakloos te zijn in tussentijd...
Dakloos zal voor een jaartje zijn maar schoonouders hebben nogal wat ruimte ...
Het verlijden van de akte is voorzien voor einde mei , de kopers vroegen dat omdat ze ook nog een woning te verkopen hebben .Verkoop brengt inderdaad meer op dan de openstaande schulden en een gesprek hadden ze reeds voorafgaand met de bank ; Morgen trouwens nog eens . dank voor repliek

sleper
Topic Starter

#8 , 24 feb 2012 19:58

Bank stelde voor van lening terug te betalen bij verlijden van de akte voor verkoop van het huis . Dit zou einde mei,gebeuren . Men vernoemde niets van mogelijke vergoeding wegens te vroeg terugbetalen van lening en mijn dochter zag het ook over het hoofd .Daarna bij aankoop van de nieuw te bouwen woning, eventueel ook einde mei of begin juni, zou volgens de bank eerst de grond moeten betaald worden met gelden uit de verkoop , daarna een eerste schijf op de bouwwerken ,wat ook nog zou kunnen met geld afkomstig uit de verkoop . Daarna stelde de bank voor om de situatie te bezien en een nieuwe lening aan te gaan naarge lang de situatie . Is dat een goed alternatief of zijn er betere ? Wat met de mogelijke wederbeleggingsvergoeding ? Indien deze moet betaald worden kan dochter dan eventueel naar een andere bank stappen en achter andere voorwaarden informeren ?

patjebrussel

#9 , 24 feb 2012 21:17

Ik heb me vorige week een woning gekocht Sleper, en voor de lening ga ik naar mijn eigen bank, en ook naar Immotheker, zij doen voorstellen aan alle banken (zeggen ze). Het is ook mijn recht om aan 'bankshoppen' te doen zeker ? Misschien ook iets voor uw dochter om daar langs te gaan ?

sleper
Topic Starter

#10 , 25 feb 2012 08:05

Ik heb me vorige week een woning gekocht Sleper, en voor de lening ga ik naar mijn eigen bank, en ook naar Immotheker, zij doen voorstellen aan alle banken (zeggen ze). Het is ook mijn recht om aan 'bankshoppen' te doen zeker ? Misschien ook iets voor uw dochter om daar langs te gaan ?
Ik ga het haar zeker voorleggen zekers moest blijken dat ze buiten een nieuwe lening bij de bank waar ze leende , nog wederbeleggingsvergoeding moet betalen .

sleper
Topic Starter

#11 , 27 feb 2012 15:20

Als ik mijn dochter en echtgenoot zelf een som geld leen , hoe zet ik dat het best op papier ?
Ik heb slechts een kind dus moet ik met andere geen rekening houden .

Nachtuil

#12 , 27 feb 2012 17:49

Hmm.

Voor het bouwen van een woning is het in ons landje interessant om van een erkende kredietinstelling te lenen. Dat is fiscaal nog steeds het interessantst.
Tenzij de banken niet willen lenen (?). In dat geval is het misschien niet zo'n goed idee om geld te lenen... Als zelfs de bank niet wil lenen...

Uw vraag gaat trouwens niet over vastgoedrecht. Misschien kan u ze eens stellen in een toepasselijker forum?

sleper
Topic Starter

#13 , 28 feb 2012 07:13

Hmm.

Voor het bouwen van een woning is het in ons landje interessant om van een erkende kredietinstelling te lenen. Dat is fiscaal nog steeds het interessantst.
Tenzij de banken niet willen lenen (?). In dat geval is het misschien niet zo'n goed idee om geld te lenen... Als zelfs de bank niet wil lenen...

Uw vraag gaat trouwens niet over vastgoedrecht. Misschien kan u ze eens stellen in een toepasselijker forum?
bank maakt geen probleem om te lenen

duma

#14 , 28 feb 2012 07:49

Er zijn toch genoeg ouders die hun kinderen financieel een duwtje in de rug willen geven. Waarom iemand een gigantische lening laten aangaan, als je zelf een beetje kan en wil helpen? Ik heb ook hulp gekregen van mijn ouders waardoor wij nu een minder zware lening te dragen hebben en wat meer leuke dingen kunnen doen. Mijn ouders moeten er zelf ook geen brood minder om eten. En mijn man heeft geld 'gekregen' van zijn ouders dat wij nu stilletjesaan terugbetalen, op ons eigen tempo.

Iig: sleper, best inderdaad een nieuw topic openen. Vermeld er misschien ook bij wat je wil dat er met het geld gebeurt. Is het een lening aan je dochter, of aan hen beide? Wil je het geld ooit terug? Of is het een schenking? Wat als een van hen stert? Ze uiteen gaan?

sleper
Topic Starter

#15 , 28 feb 2012 12:50

Er zijn toch genoeg ouders die hun kinderen financieel een duwtje in de rug willen geven. Waarom iemand een gigantische lening laten aangaan, als je zelf een beetje kan en wil helpen? Ik heb ook hulp gekregen van mijn ouders waardoor wij nu een minder zware lening te dragen hebben en wat meer leuke dingen kunnen doen. Mijn ouders moeten er zelf ook geen brood minder om eten. En mijn man heeft geld 'gekregen' van zijn ouders dat wij nu stilletjesaan terugbetalen, op ons eigen tempo.

Iig: sleper, best inderdaad een nieuw topic openen. Vermeld er misschien ook bij wat je wil dat er met het geld gebeurt. Is het een lening aan je dochter, of aan hen beide? Wil je het geld ooit terug? Of is het een schenking? Wat als een van hen stert? Ze uiteen gaan?
In ieder geval bedankt , maar onder welk item zou jij verdergaan ? Niet dat ik daar echt behoefte aan voel maar zoals je zei : de lening wat minder zwaar maken of korter in tijd moet toch aangenaam zijn en geruststellender . Ik bezie het wel want bij een nieuwbouw komt nog van alles bijkijken en daar kan dan ook bij geholpen worden.....nogmaals dank

Terug naar “Kopen”