verkoop van woning en documenten die immo vraagt

krissteenhaut
Topic Starter

verkoop van woning en documenten die immo vraagt

#1 , 03 jan 2012 14:40

Ik heb besloten mijn woning te verkopen na een slechte ervaring met verhuren.Ik heb een contract afgesloten met een immokantoor. Nu vragen ze allerlei informatie voor hun dossier.De meeste informatie staat in de akte die ik bij aankoop van de woning 5 jaar geleden bij de notaris kreeg (en voor betaald heb). Maar ze zeggen dat dat niet geldt en dat ik die documenten opnieuw moet opvragen en daarvoor moet betalen. Maar is dat verplicht ? Het is toch de taak van de notaris om dat allemaal op te zoeken als de koper de woning heeft gekocht ? Daar betaal je als koper toch de notariskosten voor ? Dus waarom moet de verkoper dat dan ook nog eens betalen? Het betreft ; eigendomstitel akte, kadastrale legger/plan, bodemattest, stedenbouwkundige inlichtingen, hypothecaire staat, laatst aanslagbiljet inzake onroerende voorheffing

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Moraelin

#2 , 03 jan 2012 15:35

Ik weet hier niet zoveel vanaf maar ik denk dat ze gelijk hebben. Als VERkoper (en zelfs VERhuurder) moet je tegenwoordig vanalles kunnen bewijzen inzake bodemsituatie (VLAREM), isolatiesituatie (EPC) en algemene bouwsituatie. Aan de ene kant wel logisch - als jij een huis zou kopen wil je ook weten of alles in orde is - aan de andere kant een extra kost voor verkoper/verhuurder die weeral onder andere in de zakken van vadertje staat terechtkomt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2012 16:37

Je kan deze zaken door uw notaris laten opvragen. Deze kent alle adressen en instaties waar dit dient aangevraagd en heeft meestal ook een rechtstreekse verbinding en een lopende rekening met deze diensten. Gaat veel vlugger dat dan jij alles zelf dient te belopen. Als partikulier dien je eerst te betalen en dan pas zal je deze dokumenten ontvangen. Bij een otaris wordt dat onmiddellijk doorgestuurd, en je ben zeker dat je de juiste dokumenten ontvangst. Bespreek dit met uw IMMO.

Reclame

j.demoor

#4 , 05 jan 2012 10:27

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper,zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is...."(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Het ondertekenen van de onderhandse akte (=‘compromis’) houdt in dat de koop voltrokken is. De authentieke akte maakt deze koop enkel tegenwerpbaar aan derden krachtens art.1 Hypotheekwet 16 december 1851.

“Art.101...§ 2. De onderhandse akte waarin de overdracht van gronden wordt vastgelegd, bevat de inhoud van het bodemattest...”(27 OKTOBER 2006. - Decreet betreffende de bodemsanering en de bodembescherming).

“Art.4.Een eigenaar die een residentieel gebouw wil verkopen, moet over een energieprestatiecertificaat residentiële gebouwen beschikken...Bij de verkoop van een residentieel gebouw draagt de eigenaar aan de koper een geldig energieprestatiecertificaat over.“.(11 JANUARI 2008. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de invoering van het energieprestatiecertificaat residentiële gebouwen bij verkoop en verhuur en de uitvoering van de energieaudit).

“Art.48.Teneinde de nieuwe eigenaar inzonderheid toe te laten zijn toekomstige verplichtingen als opdrachtgever van eventuele latere werken aan het bouwwerk uit te oefenen, overhandigt de persoon of overhandigen de personen, die, bij elke gehele of gedeeltelijke overdracht van het bouwwerk, het bouwwerk afstaan of overdragen, het postinterventiedossier aan de nieuwe eigenaar. Deze overhandiging wordt in de akte die de overdracht bevestigt, opgetekend...”(25 JANUARI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen)

“Art.5.2.5.Iedereen die een onderhandse akte van verkoop of...opmaakt, moet vermelden of er voor het onroerend goed een stedenbouwkundige vergunning is uitgereikt en of het krachtens artikel 4.2.12, § 2, 2°, voor de overdracht verplichte as-builtattest is uitgereikt en gevalideerd, en moet de meest recente stedenbouwkundige bestemming van dit goed met de benamingen gebruikt in het plannenregister overnemen. In voorkomend geval worden ook vermeld : de dagvaardingen die met betrekking tot het goed werden uitgebracht overeenkomstig artikel 6.1.1 of artikelen 6.1.41 tot en met 6.1.43 alsook iedere in de zaak gewezen beslissing, de op het goed rustende voorkooprechten, vermeld in artikel 2.4.1, respectievelijk het feit dat op het goed een verkavelingsvergunning van toepassing is...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

‘eigendomstitel akte, kadastrale legger/plan,hypothecaire staat, laatst aanslagbiljet inzake onroerende voorheffing’ zijn nuttige gegevens voor de verkoop,alhoewel de wet de levering ervan niet oplegt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Creatief

#5 , 05 jan 2012 10:41

Indien je alles laat afhandelen door je notaris, dan zal de rekeing wel flink oplopen. Je betaalt hiervoor erelonen. Notarissen zijn net als advocaten en banken handelaars in geld.
Veel dingen kan je zelf verdienen. Vergeet niet een energiecertificaat af te leveren.

octopus

#6 , 05 jan 2012 12:49

Ik meen dat notarissen eerder aan vastgelegde (en toch betaalbare) tarieven werken in tegenstelling tot advocaten.
Ik zou er geen probleem van maken om een notaris in te schakelen.

Aafke64

#7 , 09 jan 2012 21:02

Normaal gezien vraagt het immokantoor of de notaris van de verkoper deze stukken zelf aan, de kosten hiervan zijn sinds 1 januari 2012 ten laste van de verkoper.

Terug naar “Kopen”