handelspacht

ivan.claes
Topic Starter

handelspacht

#1 , 18 dec 2011 13:58

Ik heb hier een vriend die een tearoom uitbaat en appartement huurt aan dezelfde eigenaar. Er zijn 2 aparte contracten , één voor appartement en één voor horecazaak(tearoom). Het laatste contract is een handelshuur van 3-6-9 jaar en werd pas sedert 2010 hernieuwd.

Nu stelt de eigenaar de tearoom te koop en geeft mij exact 15 dagen tijd om te beslissen of ik het zal kopen of niet. Ik kan onmogelijk alles realiseren in zo'n korte tijdspanne-advokaat, bank, enz...
Bestaat er geen wettelijke termijn daarvoor? En moet ik zo rap beslissen? Tenslotte gaat het hier niet om de aankoop van een paar schoenen. Wat zijn mijn verweermiddelen en wat kan ik doen? Dank bij voorbaat en mvg, Ivan Claes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ivan.claes
Topic Starter

#2 , 18 dec 2011 14:00

k heb hier een vriend die een tearoom uitbaat en appartement huurt aan dezelfde eigenaar. Er zijn 2 aparte contracten , één voor appartement en één voor horecazaak(tearoom). Het laatste contract is een handelshuur van 3-6-9 jaar en werd pas sedert 2010 hernieuwd.

Nu stelt de eigenaar de tearoom te koop en geeft mij exact 15 dagen tijd om te beslissen of ik het zal kopen of niet. Ik kan onmogelijk alles realiseren in zo'n korte tijdspanne-advokaat, bank, enz...
Bestaat er geen wettelijke termijn daarvoor? En moet ik zo rap beslissen? Tenslotte gaat het hier niet om de aankoop van een paar schoenen. Wat zijn mijn verweermiddelen en wat kan ik doen? Dank bij voorbaat en mvg, Ivan Claes

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2011 16:25

Een handelshuur van 3-6-9 bestaat niet. Voor dergelijke huren zijn de termijnen 9 volle jaren met de mogelijkheid van 3 hernieuwingen aan te vragen: dus eigenlijk 36 jaar.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2011 18:06

De eigenaar is, tenzij een overeenkomst dit zou voorzien, zelfs niet verplicht aan de huurder te vragen of hij het goed wil kopen.

De huurovereenkomst, als die geregistreerd werd, blijft gewoon verderlopen na de verkoop. De koper kan u niet uitzetten, tenzij de huurovereenkomst dit uitdrukkelijk zou voorzien.

Terug naar “Kopen”