Bouwovertreding geconstateerd: verkoopcompromis getekend

Eddy R
Topic Starter

Bouwovertreding geconstateerd: verkoopcompromis getekend

#1 , 25 apr 2007 10:38

Beste,

Begin januari dit jaar heb ik een verkoopcompromis getekend en eind deze week, dus binnen 4 maanden, zal de authentieke akte bij de notaris verlijden.

Nu is mij gisteren telefonisch medegedeeld door een van de verkopende makelaars dat de notaris heeft ontdekt dat een gedeelte niet volgens de bouwvergunning is bebouwd.
De woning en het gedeelte dat zonder vergunning gebouwd is stamt van eind jaren zeventig.

Zou ik dit alles geweten hebben dan was wellicht alles anders gelopen.

In het verkoopcompromis staat expliciet vermeld dat alle bouwvergunningen zijn afgegeven.
De verkopende partij had zelfs twee makelaarskantoren in dienst genomen voor de verkoop en kennelijk heeft men dit niet nagegaan.

Mij is tevens medegedeeld dat de betreffende gemeente niet wil regulariseren.

Nu rust er uiteraard een leveringsplicht op de verkoper.
Echter kan deze niet (of slechts ten dele) leveren wat contractueel is overeengekomen.
Dus de akte kan niet verlijden bij de notaris?

Inmiddels ben ik verplichtingen aangegaan ten opzichte van derden die hierdoor be?nvloed worden, bijvoorbeeld:
- opdrachten aan firma's voor renovatiewerkzaamheden die v??r de bouwvak vakantie klaar moeten zijn
- mijn bank heeft nu een onderpand met een bouwovertreding (voorheen was dit onbekend)
- deze bank kan bij vertraging mogelijk de hypotheekrente aanpassen in mijn andeel
- afsluiten van verzekeringen die in zouden gaan op de dag van het verlijden van de akte

Mijn vragen zijn nu als volgt:

Wordt de illegale bouw gedoogd of kan men eisen om dit af te breken?
Wat is de consequentie als ik een andere vergunning aanvraag bij de gemeente?
Is de illegale bouw belangrijk als ikzelf in de toekomst zou verkopen?

Valt een bouwovertreding onder verborgen gebreken?
Kan ik de koop ontbinden?
Hoe en wanneer moet ik verkoper in gebreke stellen?
Kan ik schadevergoeding van de verkoper eisen?

Kan de koop alsnog doorgaan, met een mogelijk aangepaste en bijvoorbeeld verlaagde prijs?

Als de akte pas na langer dan 4 maanden bij de notaris zal verlijden wat zijn dan de consequenties, en voor wie?

Bij voorbaat dank,

Eddy R

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
subaru

#2 , 27 apr 2007 05:15

In het verkoopcompromis staat expliciet vermeld dat alle bouwvergunningen zijn afgegeven.

in werkelijkheid is dit niet zo, dus kan je volgens mij eronderuit, je kan het volgens mij ook kopen aan vermiderde prijs als je zo overeenkomt maar ik denk dat hetgeen die niet vergund is op jou kosten dan afgebroken moet worden ( ik ben wel geen jurist enkel veronderstellend van)

j.demoor

#3 , 28 apr 2007 18:04

?Art.137.? 1. De instrumenterende ambtenaar vermeldt in alle onderhandse en authentieke akten van verkoop...van een onroerend goed...:1? of er voor het onroerend goed een stedebouwkundige vergunning is uitgereikt...Aan de akte wordt een stedebouwkundig uittreksel toegevoegd, zoals bedoeld in artikel 135, ? 1, dat ten hoogste vijf maanden voor de datum van de akte verleend werd.De instrumenterende ambtenaar neemt bovendien artikel 99 van dit decreet integraal over in de akte...?(18 MEI 1999. - Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening).

Ik ga ervan uit dat hieraan voldaan is.

Indien er niettemin voor een deel van het onroerend goed geen stedenbouwkundige vergunning is uitgereikt,dan vertoont het onroerend goed een gebrek,dat bij het totstandkomen van de koop(=onderhandse overeenkomst) verborgen was.U kan eisen dat aan dit verborgen gebrek verholpen wordt vooraleer te betalen.U kan ook de ontbinding van de koop eisen of een prijsvermindering en schadevergoeding.Stel de verkoper onverwijld aangetekend in gebreke en bepaal daarin uw standpunt.

?Art.146...De STRAFsanctie voor het instandhouden van inbreuken, bedoeld in het eerste lid, 1?(=bouwen zonder vergunning)...geldt niet voorzover de handelingen, werken, wijzigingen of het strijdige gebruik niet gelegen zijn in de ruimtelijk kwetsbare gebieden...?(Decreet Ruimtelijke Ordening 18 mei 1999).

Onderzoek dus of het niet-vergunde gebouw staat in ruimtelijk kwetsbare gebied.

?Art.151.De stedebouwkundige inspecteur en het college van burgemeester en schepenen kunnen ook voor de rechtbank van eerste aanleg, zetelend in BURGERLIJKE aangelegenheden, in het ambtsgebied waarvan de werken, de handelingen of de wijzigingen, bedoeld in artikel 146, geheel of gedeeltelijk worden uitgevoerd, de herstelmaatregelen vorderen zoals omschreven in artikel 149, ? 1. De bepalingen van artikel 149, ? 1, tweede lid, ?? 3, 4 en 5 en artikel 150 zijn hierop van toepassing.?(Decreet Ruimtelijke Ordening ).

?Artikel 149, ? 1, van hetzelfde decreet, zoals vervangen bij artikel 8, 1?, van het decreet van het Vlaamse Gewest van 4 juni 2003, schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet doordat het een verschil in behandeling doet ontstaan naargelang het bouwmisdrijf v??r of na 1 mei 2000 is gepleegd.?,Arbitragehof nr.136/2004,22 juli 2004

Artikel 146 omvat nog steeds ?of in stand houdt? ,zodat de BURGERLIJKE vordering tot herstelmaatregelen niet verjaard is.

?Art.32.De termijnen, binnen welke de aanbieding ter registratie moet plaats hebben van verplichtend aan de formaliteit der registratie onderworpen akten, zijn:4? voor akten waarbij de eigendom...van in Belgi? gelegen onroerende goederen overgedragen of aangewezen wordt, vier maand...Art.35.De verplichting tot aanbieding ter registratie van akten of verklaringen en tot betaling van de desbetreffende rechten en gebeurlijk de geldboeten, waarvan de vorderbaarheid uit bewuste akten of verklaringen blijkt, berust ONDEELBAAR:...6? op de contracterende partijen, ten aanzien van de onderhandse...waarvan sprake in artikel 19, 2?...Art.41.Verbeuren ondeelbaar een geldboete gelijk aan het bedrag der rechten...1? de personen die binnen de voorgeschreven termijnen, de akten of verklaringen niet hebben doen registreren welke zij gehouden zijn aan de formaliteit te onderwerpen...?(W.Reg.=Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Een onderhandse akte beantwoordt ook aan art.32,4? W.Reg.De geldboete uit art.41 ontheft niet van de betaling van het bedrag der rechten zelf.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.
Ga ook naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Wesley

#4 , 03 mei 2007 23:18

Luister eerst eens wat de notaris te zeggen heeft, wellicht kan hij/zij u als stuk verder helpen.

Er zijn diverse mogelijke oplossingen.

Terug naar “Kopen”