Aankoop renovatie-appartement

bannerke
Topic Starter

Aankoop renovatie-appartement

#1 , 13 nov 2011 20:37

Ik heb in augustus een compromis ondertekend voor de aankoop van een appartement in een bestaand herenhuis. Ik ben met de verkoper overeengekomen dat hij het appartement aflevert in een casco-staat van afwerking.

Om te vermijden dat de akte reeds zou moeten verleden worden zonder dat het appartement "klaar" is, had ik voorzien dat de akte zou verleden worden binnen de 4 maanden na de ondertekening van de compromis, doch ten vroegste wanneer het appartement opgeleverd kan worden in zijn casco-staat.

Anderzijds heb ik ook voorzien dat de verkoper zich er toe verbindt om het appartement in zijn casco-staat op te leveren tegen het verlijden van de akte.

Nu bijna vier maanden verder, ziet het er niet al te goed uit. Ondanks de belofte van de verkoper dat het appartement zeker klaar zou zijn, lijkt dit nu niet tijdig (namelijk binnen de 4 maanden) klaar te zijn. Niet enkel is mijn appartement nog niet klaar, ook de gemeenschappelijke delen zijn verre van afgewerkt.

Er is wel geen termijn voorzien voor de oplevering. (wet breyne is niet van toepassing omdat het een renovatie is van een bestaand gebouw) Maar het kan toch niet dat de verkoper nu omwille van het ontbreken van een termijn carte-blance heeft voor de oplevering.

Er is een standaard sanctie clausule voorzien in de compromis waarbij er wordt bepaald dat indien de akte niet kan doorgaan door toedoen van een van de partijen, de compromis van rechtswege ontbonden is, indien 1 maand na de ingebrekestelling de verkoper niet reageert.

Wat zijn juridisch mijn mogelijkheden als ik alsnog van de aankoop wil afzien? Voorschot staat geblokkeerd bij de notaris van de verkoper die ook de basisakte heeft opgemaakt.
Kan ik naast het afzien van de aankoop, nog bijkomend schadevergoeding eisen voor o.a. het verlies van voorschot op de bestelling van de keuken en badkamer (die ik in tussentijd onder druk van de verkoper, reeds heb besteld)

Kan ik schadevergoeding eisen omdat de verkoper er niet tijdig in slaagt het appartement op te leveren?

De reden waarom ik de mogelijkheid wil weten om af te zien van de verkoop, is omdat ik schrik heb dat ze wel mijn appartement afwerken maar de rest van het gebouw zo laten in een kwasi ruwbouw. Of wat als de verkoper failliet gaat?

Hartelijk dank alvast op voorhand.

Een ongeruste koper.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 nov 2011 20:56

...dat de akte zou verleden worden binnen de 4 maanden na de ondertekening van de compromis, doch ten vroegste wanneer het appartement opgeleverd kan worden in zijn casco-staat.(1)

Anderzijds heb ik ook voorzien dat de verkoper zich er toe verbindt om het appartement in zijn casco-staat op te leveren tegen het verlijden van de akte.(2)

(1) +(2) Mooi staaltje van logica.....de inherente tegenstrijdigheid in deze formulering houdt in dat de verkoper nooit verplicht kan worden om op te leveren......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Kopen”