Aankoopbelofte verbroken door koper - schadevegoeding?

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Aankoopbelofte verbroken door koper - schadevegoeding?

#16 , 06 aug 2010 13:13

Idd, de prijs op de aankoopbelofte is de totale prijs, dus wat wij in handen krijgen + commissieloon immokantoor.

En immokantoor buiten spel zetten (wat we eigenlijk ook niet wensen) is zoals we al wisten geen optie, want dan betalen wij haar commissieloon, want de koper wenst enkel het bedrag dat wij in handen krijgen te betalen, dus zouden wij van ons deel het loon dienen te betalen aan immo. Daar wringt het schoentje...

bedankt voor de reacties
Ik zie met de beste wil geen enkele reden waarom zij van de koop zouden kunnen afzien zonder de vooropgestelde schadevergoeding, tenzij de ankoopbelofte onderhevig is aan vormfouten. Welk juridisch argument gebruikt hun advocaat?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vroedvrouw

#17 , 06 aug 2010 22:30

In de eerste aangetekende brief spraken ze van''bedrog''. Ook dreigden ze dat wij voor de rechtskosten gingen opdraaien en ons huis zolang niet kan verkocht worden. De 2e ging enkel nog over dat ze rekenen op ons gezond verstand en goodwill om '' de nare ervaringen met het immokanoor'' achter ons te laten.
Tussen bezichtigen van de woning en tekenen van aankoopbelofte zat amper 2 uur tijd. Maar om dan van bedrog te spreken?? Wij kunnen in alle eerlijkheid zeggen dat het allemaal vrij duidelijk was en of dat een verkoop slechts 2 uur duurt of 2 maanden hangt toch enkel af van de koper of niet? Het immokantoor heeft blijkbaar goed zijn best gedaan. Alles gebeurde bij ons thuis.

Op een dag kwamen er 2 bezoekers naar ons huis kijken. De eerste was het immo, waarmee we toen ook besloten om in zee te gaan, en de 2e waren de kopers. Ze werden direct ingelicht over en door het immokantoor. Ze konden toch ook terug buiten wandelen als ze niet akkoord waren met een immo te werken?
De kopers sprak zelf eens over een ''emotionele beslissing'' maar daar vonden we in de brieven niets van terug, straffer nog, ze willen nog steeds de woning kopen maar dan rechtstreeks van ons (stond in de laatste brief die wij kregen een maand geleden)

Ik hoop dat er snel een beslissing valt en hopelijk een verkoop!!!

hou jullie op de hoogte.

Groeten

PS: over de formuleringen/vorm enzoverder van de eenzijdige aankoopbelofte verzekerd het immo ons dat er geen jurdische problemen mee zijn, ze zijn ook opgesteld samen met een advocaat. Dus daar vertrouw ik dan maar op he. Alhoewel ik toch een deuk gekregen heb in mijn geloof in mensen...

roharro

#18 , 06 aug 2010 22:42

In de eerste aangetekende brief spraken ze van''bedrog''. Ook dreigden ze dat wij voor de rechtskosten gingen opdraaien en ons huis zolang niet kan verkocht worden. De 2e ging enkel nog over dat ze rekenen op ons gezond verstand en goodwill om '' de nare ervaringen met het immokanoor'' achter ons te laten.
Tussen bezichtigen van de woning en tekenen van aankoopbelofte zat amper 2 uur tijd. Maar om dan van bedrog te spreken?? Wij kunnen in alle eerlijkheid zeggen dat het allemaal vrij duidelijk was en of dat een verkoop slechts 2 uur duurt of 2 maanden hangt toch enkel af van de koper of niet? Het immokantoor heeft blijkbaar goed zijn best gedaan. Alles gebeurde bij ons thuis.

Op een dag kwamen er 2 bezoekers naar ons huis kijken. De eerste was het immo, waarmee we toen ook besloten om in zee te gaan, en de 2e waren de kopers. Ze werden direct ingelicht over en door het immokantoor. Ze konden toch ook terug buiten wandelen als ze niet akkoord waren met een immo te werken?
De kopers sprak zelf eens over een ''emotionele beslissing'' maar daar vonden we in de brieven niets van terug, straffer nog, ze willen nog steeds de woning kopen maar dan rechtstreeks van ons (stond in de laatste brief die wij kregen een maand geleden)

Ik hoop dat er snel een beslissing valt en hopelijk een verkoop!!!

hou jullie op de hoogte.

Groeten

PS: over de formuleringen/vorm enzoverder van de eenzijdige aankoopbelofte verzekerd het immo ons dat er geen jurdische problemen mee zijn, ze zijn ook opgesteld samen met een advocaat. Dus daar vertrouw ik dan maar op he. Alhoewel ik toch een deuk gekregen heb in mijn geloof in mensen...
Die hebben geen poot om op te staan. Wat blufpoker van een riooladvocaat.
Eigenlijk pleegt de advocaat een soort van chantage door te dreigen alles op de lange baan te doen belanden.
Ik raad u aan een klacht tegen de advocaat neer te leggen bij de politie wegens "chantage". U moet het wel "chantage" noemen want uw klacht moet strafrechterlijk karakter hebben (in burgerlijke zaken komen ze niet tussen). Heb het zelf eens met succes toegepast in een immobiliënkwestie, na ondervraging door politie liet advocaat zijn cliënt als een baksteen vallen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

vroedvrouw

#19 , 26 aug 2010 16:08

Nog geen antwoord op onze vele vragen gekregen. Onze advocaat is niet te bereiken... pff... geduld zeker??
Wij vragen ons af of die kopers nu ons huis nog kunnen kopen of niet?

Naar de politie stappen is voor ons net een stap te ver, maar ik kan de redenering wel volgen.
Voorlopig slaan bij ons de stoppen nog niet door (NOG NIET)!

Hou jullie op de hoogte

vroedvrouw

#20 , 14 okt 2010 19:53

Hoi,

Nog steeds geen antwoord gekregen van de kopers. Ondertussen is de dagvaardiging gebeurd voor het betalen van de10% boete en staat ons huis terug te koop. Wij duimen voor een goede afloop...

Tot binnenkort
Vroedvrouw

Lanox
Juridisch actief: Nee

#21 , 14 okt 2010 20:35

Wij duimen met U mee en worden graag op de hoogte gehouden. :wink:

TILLI

#22 , 26 okt 2010 14:51

Hier hetzelfde verhaal...

Kopers tekenen eenzijdige aankoopbelofte (zonder opschortende voorwaarden) en onmiddellijk wij ook (beide partijen zaten aan 1 tafel)
Nu weigeren de kopers de definitieve compromis te tekenen omdat ze niet via het immo kantoor wensen te koop. (HET COMMISSIELOON)
Zij (!) stapten naar een advocaat omdat ze de overeenkomst willen teniet doen.
Over die 10% spreken ze niet. Wel dat we ons huis zolang er een eventuele rechtzaak loopt niet kan verkocht worden en dat de gerechtskosten ook voor ons zullen zijn. Ze proberen via bedrog (?) een nietiging te krijgen en daarna te kopen want ze blijven interesse hebben in ons huis!
Het immo kantoor steigerde natuurlijk, want van bedrog is geen sprake.

Dit dateert al van 18 mei!!!! Wij, samen met immo, dus ook maar richting advocaat en verzochten de kopers de compromis te komen tekenen of die 10% te betalen.
(Dit verloopt via de rechtbank van eerste aanleg trouwens)

Nu zijn ze ondertussen officieel in gebreke gesteld en wij wachten nog steeds op antwoord.

Iets meer dan 2 maand duurt het om 2 brieven te versturen blijkbaar (of is de post zo traag geworden??)

Onze advocaat zei dat we recht in ons shoenen staan en er geen kans is dat ze er van onderuit kunnen (natuurlijk spreekt de kopers kun advocaat dat tegen)
en onze advocaat zegt dat we ons woning binnenkort wel terug te koop kunnen stellen.

Volgen wie volgen kan

Een mens wil gewoon zijn huis verkopen, betrouwt op een immo, en komt in de rechtelijke mallemolen terecht... ge zou voor minder uwen slaap laten.

Je zou de kopers kunnen laten gaan en nieuwe zoeken, maar wij kunnen dit niet zonder een schadevergoeding aan het immo te betalen... want dan plegen wij contractbreuk. En door de schuld van de kopers een schadevergoeding gaan betalen aan immo... dacht het niet. Wij zijn zeker geen moeiljke mensen maar ook geen zotte!

Hopelijk verloopt het bij U wat beter en sneller en komen jullie er snel uit.
Niemand kan een degelijke uitleg geven, behalve dat zo-een aankoopbelofte bindend is, maar dat is al wat je zal te horen krijgen.
Over de gevolgen spreekt niemand hem uit (behalve een rechter dan :( )

Hou me op de hoogteis er al een uitspraak heb het zelfde aan de hand

Groeten

TILLI

#23 , 26 okt 2010 15:43

is hier al een uitspraak over heb namelijk bijna zelfde aan de hand worden nu gedagvaardigd tot betaaling mvg

Lanox

#24 , 26 okt 2010 16:13

Waarom wordt U gedagvaard tot betaling als U verkoopt?

vroedvrouw

#25 , 18 nov 2010 12:38

Eind deze maand wordt de zitting ingeleid (of zoiets want het juridisch vakjargon is straffe toebak)
Wordt vervolgd...

Groeten
vroedvrouw

vroedvrouw

#26 , 15 sep 2011 16:10

hallo allemaal,

Even een update (voor mensen die willen weten hoe het bij ons zal aflopen)

Door omstandigheden wordt de rechtzaak pas nu gestart en niet in okt 2010 zoals eerst beloofd (niet onze fout of wens)
Normaal zouden de kopers morgen een dagvaardiging in de bus krijgen en hopelijk is dan de bal aan het rollen (en liefst naar de goeie kant ;))

Ons huis is ondertussen verkocht aan een andere partij voor praktisch hetzelfde bedrag.

Dus... wordt hopelijk vervolgd

groetjes
vroedvrouw

mava105

#27 , 15 sep 2011 16:26

Idd, de prijs op de aankoopbelofte is de totale prijs, dus wat wij in handen krijgen + commissieloon immokantoor.
Als ik het goed begrijp staat op het dokument van de aankoopbelofte dus 2 bedragen: de verkoopsprijs die jullie in handen willen krijgen EN de commissie voor het immokantoor.
dan, vrees ik wel dat jullie wel eens aan het korste eind zouden kunnenn trekken.

vroedvrouw

#28 , 17 sep 2011 18:11

Even duidelijk

Op de aankoopbelofte staat één prijs, de verkoopprijs, de prijs die de kopers betalen aan ons, waarmee ze ook akkoord zijn gegaan.
Ze weten dat er een bepaald deel ervan naar het immokantoor gaat, dus een deel van hun betaald geld, waarvan wij het immokantoor van betalen (zoals in de meeste gevallen denk ik)

30 sept gebeurd de inleiding

Groetjes
vroedvrouw

mava105

#29 , 17 sep 2011 19:46

Er is dus maar 1 prijs gekend. Wat u als verkoper met dat geld doet, daar heeft de koper geen uitstaan mee. Zeg hem dat je de Immo betaald met ander geld, geld dat dus niet van de verkoop van het huis afkomstig is, of gaat hij alle nummer op de briefjes noteren en dan nazien of ze toch niet bij de immo terecht zijn gekomen (voor zover je natuurlijk kontant betaald) :lol: ?

vroedvrouw

#30 , 26 okt 2011 15:53

Even een update...

De inleiding is gebeurd.
17 feb 2012 de rechtzaak (vraag tot betaling 10%)

Duimen, en ik hou jullie op de hoogte...

Groetjes,
Vroedvrouw

Terug naar “Kopen”