Verminderde registratierechten aankoop tweede woning

Felix_DeC
Topic Starter

Verminderde registratierechten aankoop tweede woning

#1 , 19 okt 2011 11:03

Hallo,

Ik ga me over het onderstaande binnenkort informeren bij een notaris, maar wil het toch al even met jullie aftoetsen.

Situatie: we willen een woning aankopen die onder klein beschrijf valt. Huidige woning was ook klein beschrijf. Belangrijk: in die woning zijn we maar in juli 2012 3 jaar gedomicilieerd. De bewoners in de huidige woning gaan bouwen, dus moeten er zeker niet uit voor juli 2012. Klopt de volgende planning:

1. Opstellen compromis aankoop nieuwe woning begin november 2011. 10% betalen + akte binnen 4 maand. In de akte duidelijk vermelden dat we van plan zijn onze huidige woning te verkopen. Regeling treffen met huidige bewoners rond bezettingsvergoeding.

2. Verkoop van onze eigen woning (compromis) tegen eerste weken maart. Verlijden akte na begin juli 2012, om de boete te vermijden.

Klopt het dan ook dat we in dat geval recht hebben op teruggave van 5% op de nieuwe woning, bovenop de meeneembaarheid van onze huidige woning die we dan sowieso kunnen vragen? Ik lees dat in elk geval hier: http://www.livios.be/nl/_build/_serv/_q ... al=1&page=&" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik speelde eerst met het idee eerst de huidige woning te verkopen (aktedatum) en dan pas over te gaan tot laten verlijden van de nieuwe akte. Zo betalen we meteen 5% op de nieuwe woning. Dat is echter niet mogelijk gezien de vastgelegde termijn tussen compromis en betaling van de registratierechten, niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2011 16:13

Situatie: we willen een woning aankopen die onder klein beschrijf valt. Huidige woning was ook klein beschrijf.
Ik dacht niet dat klein beschrijf mogelijk is bij een 2de woning. Als je de nieuwe woning dus koopt, terwijl de oude nog niet verkocht is betaal je het gewone beschrijf. :(

Reclame

Terug naar “Kopen”